Lina
    Hej! Nästa år i vår är det dags för mig att välja gymnasium. Yrken som jag kollat på är bland annat läkare, är ganska inne på det just nu. Men problemet är att jag vill inte gå natur, mestadels för att jag tror inte att jag skulle klara av det, som alla säger - man måste plugga hårt, och att pluggtakten är hög. Dessutom är inte NO och matte mina starkaste ämnen.
    Så de andra programmen jag kollat på är samhällsvetenskap (helst inriktning medie) humanistiska, eller ekonomi? Så jag undrar kan jag bli läkare ifall jag skulle gå något av dessa program? Jag vet att man kan läsa något slags basår för att få de behörigheter man behöver?
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Hej Lina!

    För att bli läkare krävs att du går läkarprogrammet och förutom att det krävs väldigt bra betyg ifrån gymnasiet krävs också att du läst kurserna: Kemi 2, Fysik 2, Biologi 2 samt Matematik 4 ( Områdesbehörighet 13/A13 ).
    Dessa kurser får du om du går Naturvetenskapsprogrammet.
    Det finns också möjlighet att läsa upp kurserna du behöver på komvux om du valt ett annat program på gymnasiet. Eller som du nämner att läsa ett naturvetenskapligtbasår, då läser du upp ämnen som du saknar för att bli behörig och kunna söka.

    Om du har svårt för matematik är nog inte naturvetenskapsprogrammet eller teknikprogrammet något att rekommendera, det är mycket matematik och i ett snabbare tempo i jämförelse med tex samhällsvetenskapsprogrammet eller det humanistiska programmet.

    http://www.gymnasieguiden.se/testet På den sidan kan du göra ett test, kanske kan testet ge dig lite inspiration.

    Jag tycker att du främst ska tänka på vilka ämnen som du tycker är roliga och vilka gymnasieprogram som har många av de kurserna som du är intresserad av.
    Du kan också fundera på vad det är med läkaryrket som tilltalar dig? Vad är det som verkar roligt och intressant? Finns det liknande arbeten som kräver andra kunskaper?

    http://www.gymnasieguiden.se/program kan du klicka på "kursplaner" för att se vilka kurser som ingår i respektive program.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV