Sara

    Hej Jag funderar på att studera kandidatprogram i matematik och om det går bra där ta en kpu och då blir behörig lärare i matematik. Men jag har läst att det är mycket svårare att få jobb som behörig lärare i endast ett ämne och jag undrar då om det är möjligt att bli lärare i ett andra ämne efter KPU i matematik. Skälet till varför jag inte tar och läser ämneslärare på direkten är att jag är osäker hur det skulle gå i matematiken och därav först försöka läsa kandidat i matte och därefter kpu.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    KPU prioriterar sökande som ska bli lärare i flera ämnen, minst i 2 ämnen. Att komma in på KPU med endast ett undervisningsämne är svårt. Man prioriteras "i andra hand". Du kan därför behöva läsa ännu fler högskolepoäng i andra ämnen - t.ex i engelska, samhällskunskap, fysik... alltså det ämne som ska bli ditt andra undervisningsämne och efter det söka till KPU, då har du bättre chans att komma in på KPU.
    Annars, om du har tur och kommer in på KPU med ett ämne, så kan du efter KPU läsa högskolepoängen i andra ämnen och hos skolverket ansöka om Utökning av lärarlegitimationen. Det finns också exempel på att de som jobbade som "obehöriga lärare" i många år (t.ex i 8-10år) ansökte om utökning och fick positiva svar, alltså skolverket har utökat deras legitimation pga de de facto har jobbat som lärare "i ett nytt ämne" och med det har påvisat att de har tillräcklig kompetens.
    För att kunna bli mattelärare genom KPU, behöver du inte ta ut kandidatexamen innan du söker till KPU, du kan läsa 120 högskolepoäng (fyra terminer på heltid) inom ämnet matematik - om du vill bli gymnasielärare. För grundskolelärare brukar lite lägre krav ställas, alltså räcker nog med 90 hp, tre terminer matte --- det får man se detaljer kring sedan, när det börjar närma sig.