Elias
    Hej jag går i 9an på högstadiet och har inte så bra betyg i matte med andra ord f i matte. Jag vill bli lagerarbetare och jag undrar om jag kan bli det om jag går yrkesintroduktion?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elias,
    yrket Lagerarbetare är i Sverige icke-reglerat. Alltså varje arbetsgivare bestämmer vilka kvalifikationer som krävs. Det som brukar efterfrågas är truckkort och helst för flera olika typer av truck (eller av den typen som används på just det lagret där du vill arbeta).
    Arbetsgivare kan kräva eller önska att de som söker jobbet har "gymnasiekompetens". Vad som i detta fallet menas med "gymnasiekompetens" kan vara olika från fall till fall. Kika gärna på framtid.se/bloggar/vad-ar-gymnasiekompetens

    Upplägget av studierna på yrkesintroduktion kan vara väldigt olika, då man gör individuell studieplanering för varje elev.
    Med F i matte från grundskolan kan man även komma in på Programinriktat val och läsa i en vanlig klass med elever som går på ett nationellt program men i sitt "svaga ämne" alltså i matte om man har F i matte från grudnskolan läsa matte grund, när de andra läser matte 1.  Tanken med IMV är att man läser ikapp "sitt svaga ämne" och sedan även gymnasie-matte och kan få möjlighet att ta ut examensbevis samtidigt som de flesta elever - alltså inom 3 år.
    Som direktsvar på din fråga om man efter yrkesintro kan få jobb på lager, så är svar jag kan ge: det borde inte vara omöjligt, men om andra med examen från gymnasiet och med truck och körkort (B, för personbil) söker samma jobb, så förlorar man i konkurrensen om jobbet mot de som har mer utbildning och andra meriter (kan vara vissa språkkunskaper, erfarenhet av liknande jobb sedan innan m.fl).