Lisa
    Hej! Jag är en 15 årig tjej som ska välja gymnasielinje snart. Jag tänker satsa på sambeetende för att jag är intresserad av psykologi. Min dröm är att vara psykolog men jag ändrar mig hela tiden och darför måste jag ha en backup plan.
    Jag kanske vill bli mäklare men jag är osäker på om man kan bli det på sambeetende linjen? tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa!

    Jag gissar på att det är Fastighetsmäklare du menar. Det finns annars andra sortens mäklare - Reklammäklare, Värdepappersmäklare mm.

    Om du vill är intresserad av yrke Fastighetsmäklare, råder jag dig att läsa information på den här sidan.

    Där står det bl a att Särskild behörighet inför Fastighetsmäklarprogrammet innefattar godkänt betyg i Matematik 3. Det är en kurs som inte ingår i Samhällsvetenskapsprogrammet som en obligatorisk kurs. Den får läsas som Programfördjupande och också som en kurs inom Individuellt val. Du måste, alltså, aktivt välja till Matematik 3 (på samhällsvetenskapsprogrammet blir det matte 3b). Gör du inte det, blir du inte behörig till Fastighetsmäklarprogrammet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv