Filippa
    Hej! Jag ska gå på sturegymnasiet på dans. Jag är intresserad av att bli modell. Kan jag gå på någon sån kurs efter 3 åren på dansen? Går det? Var isåfall? Helst någonstans i Halmstad om det går eller nära.

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, du undrar vilken utbildning du kan gå för att sedan jobba som "modell". Jag antar att du menar - fotomodell /som visar upp kläder/. Annars, så finns det också konstmodeller /som poserar för att en konstnär skulle kunna måla av dem - till en tavla eller en skulptur/. För det senare yrket finns det korta kurser /ofta en helg-kurs på 2-3 dagar/.
    Men för fotomodeller gäller följande:
    Den utbildning som behövs får man av den agentur man är ansluten till. Man börjar sin yrkesbana med en upplärningstid, som agenturen lägger upp. Erfarenhet och praktisk träning är den enda egentliga utbildningen för modellyrket. Agenturen ställer inga krav på att man har tidigare genomgått någon speciell utbildning.
    Du kan läsa mer på http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D267&sv.url=12.78280711d502730c1800072

    Om det är just "fotomodell" du menar, så gäller det att hitta en agentur, som anställer dig & sedan utbildar dig internt.
    Om jag har missuppfattat din fråga & du menar ett annat yrke eller om du har andra frågor - ber jag dig att återkomma.

    Vänligen & med önskan om en fortsatt fin sommar!
    SYV Ludmila