Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Krisztina!

    Så vitt vi på Fråga SYV vet, gäller följande:
    En förutsättning för att kunna bli ”Mordutredare” är antingen genomgången utbildning på Polishögskolan (man utbildar sig alltså till Polis), se polisen.se/Bli-polis eller en akademisk examen (man skaffar sig en högskoleutbildning och söker jobb som Civilutredare och försöker sedan genom fortbildningar och interna utbildningar skaffa sig tillräcklig kompetens för att kunna få jobba som "utredare av grova brott").
    Man kan också utbida sig till en Kriminolog, som är ett yrke som kräver en akademisk utbildning.

    Alltså, utbildning till Paralegal och erfarenhet av att ha jobbat som paralegal skadar, givetvis inte. Det är meriterande, men räcker inte. Du måste också få utbildning till polis eller skaffa dig en relevant högskoleutbildning, enligt info ovan i mitt svar.
    Det är i alla fall vad jag vet om detta. Du får givetvis också kontakta Polismyndigheten och fråga om de kan på ngt sätt göra undantag eller om det finns ngt andra vägar att gå.

    Hälsningar
    Mikael

    • : Hej, du nämnde i slutet att man kan kontakta polismyndigheten, kan man t.ex. boka tid hos ngn avdelning inom polisen som är ansvarig för sådana frågor, alltså om man vill ha förklaringar och svar?