Kristin

    Hej Jag går snart ut andra året på frisörutbildningen och känner nu att jag inte vill jobba som frisör när jag kommer ut. Jag vill inte göra delprovet eller lägga tiden som krävs för gesällprovet då jag ändå skulle vilja jobba med något annat så fort jag skulle vara färdig. Men om jag går färdigt min utbildning med praktik och godkända betyg så jag får min examen, kan jag få jobb som något annat då? Jag vet inte riktigt vad jag vill men jag skulle kunna tänka mig att jobba som t.ex. butiksbiträde eller i matbutik. Min plan är då att om jag inte vill fortsätta på det stället jag hamnar på så tänker jag plugga på komvux och bli något annat. Tänker jag fel eller är det ett dumt beslut? Och får jag min examen trots att jag inte gör delprovet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag tycker du kan gott genomföra alla uppgifter och försöka göra ditt bästa, om du väljer att fortsätta läsa på din nuvarande utbildning även nästa läsår.
    För det första, så kan du ändra dig i framtiden, t.ex om 5 år kanske du vill jobba som frisör och då blir du väldigt glad att du har genomfört allt som ingick i din utbildning.
    För det andra, så ser arbetsgivare mycket positivt på ungdomar som genomförde hela sin gymnasial utbildning och inte "gav upp" under utbildningens gång. Att man inte ger upp när det tar emot påvisar sådana egenskaper som arbetsgivare efterfrågar: att man är målmedveten och avslutar det man har påbörjat.
    Så, mitt råd är alltså att du gör ditt bästa och tar examen med så höga betyg i examensbeviset som du kan få. Jag förstår att det är hela nästa året som du har framför dig och det kan kännas som väldigt lång tid.

    Men i så fall byt program eller sök till en folkhögskola (allmänna kurser på folkhögskolorna leder till grundläggande behörighet).
    Du kan också söka jobb nu, direkt. I Sverige får man jobba från det att man fyllt 13 år.

    Jag vet inte om det är viktigt för dig att fortsätta få studiebidrag/studiehjälp från CSN. om du inte deltar fullt ut, är risken stor att du mister studiehjälpen (pga "skolk").

    Få jobb i en matbutik eller som butiskbiträde i en annan typ av butik kan vara rätt så svårt - det står bl.a att det är svårt att få jobb i yrkespresentationen på framtid.se/yrke/butiksbitrade. Med tanke på att "vem som helst" (alltså med vilken utbildning som helst) kan få den typen av jobb, är konkurrensen stor. Många butiker väljer att anställa endast på "timmar vid behov" och föredrar högskolestuderande. I annonserna står ofta: "Vi söker dig som läser på högskola, universitet eller en annan typ av eftergymnasial utbildning och kan jobba några timmar i veckan eller under vissa perioder upp till halvtid, som max". Och om man frågar varför måste man läsa på högskolenivå för att sitta i kassan i matbutiken eller sälja över disk i en annan typ av butik, får man svar att de gjorde bedöming om att högskolestuderande är lättlärda, motiverade och "ordentliga" (kommer att komma i tid och lära sig jobbet fort + kommer inte kräva många timmars anställning varje vecka för att de har en annan "huvudsysselsättning" och har inte tid att jobba i butiken så många timmar). Och de tar inte emot ansökan om jobb från andra målgrupper om de nu har bestämt sig för endast erbjuda extrajobb för högskolestuderande.
    Att som ung och utan längre erfarenhet av att arbeta i butik få heltidsjobb som butiksbiträde är nu-för-tiden mycket ovanligt, tyvärr. Du får gärna börja söka jobb och i fall du får heltidsjobb i en butik (eller ngt annat jobb), kan du i så fall hoppa av gymnasiet och jobba. Kommer du senare på att du vill studera, kan du söka till komvux eller till en folkhögskola.

    Du kan fortfarande komma in i år1 på en annan gymnasial utbildning.