Jonas

    Hej! Jag är intresserad av att bli planeringsarkitekt, men om det går skulle jag vilja förlägga delar av studierna i Uppsala. På Sveriges Arkitekters hemsida står följande: "Planeringsarkitekt blir du genom att läsa kandidatprogrammet i fysisk planering vid BTH, Blekinge Tekniska Högskola, i Karlskrona och därefter bygga på denna med en tvåårig masterutbildning." Det står inte något om vilken tvåårig masterutbildning jag ska bygga på med, men jag antar att det handlar om BTH:s masterutbildningar i strategisk fysisk planering eller den i stadsplanering. Man måste inte ha läst just fysisk planering för att komma in på dessa utbildningar, kravet är en kandidatexamen med minst 30 hp planering. Så, om jag läser masterprogrammet i strategisk fysisk planering efter en kandidatexamen i t.ex. samhällsplanering vid Uppsala universitet, blir jag då en planeringsarkitekt? Om så är fallet, finns det någon nackdel eller något problem med att gå den vägen? Det känns lite konstigt att man kan läsa ett "fördjupningsprogram" utan att först ha läst "grundprogrammet". Jonas

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jonas,

    vilka masterprogram som kommer att bli sökbara om några år - kan inte vi på Fråga SYV svara om. Utbildningsutbud förändras. Programmen kan byta både namn och innehåll; de kan också flytta till andra lärosäten eller försvinna helt.
    Vad lärosätena planerar på lång sikt vet personal på lärosätera bättre än ngn annan, men sedan kan också beslut komma "uppifrån" (t.ex minskade anslag) vilket ibland kan ske ganska "plötsligt" och då kan även personal på lärosätera blir överraskade... Sedan - att man Söker till masterprogram, betyder inte att man också Kommer in.
    Jag vill därför rekommendera att du i första hand söker till kandidatprogrammen (grundutbildning) som du kan tänka dig "leva med" - alltså tänk om vad som händer om du ej efter kandidatutb. kommer läsa mer... alltså ta helst kandidatprogrammet som du kan "nöja dig med" - så att du kan tänka dig jobba direkt efter kandidatprogrammet.
    Vilka möjligheter som kommer annars finnas efter kandidatprogrammet - se mot slutet av dina studier på kandidatprogrammet, är det rådet jag vill ge dig.
    Vänligen
    Julia

    • : Ok, tack för svar!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!