Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander!
    som särskild behörighet till polisutbildningen ser ut idag, så krävs det också mer samhällskunskap och historia än vad som ingår i gymnasiets yrkesprogram, alltså behöver du även läsa samhällskunskap 1a2 och historia 1a2 (2 stycken 50poängskurser som sammanlagt kan läsas på fem veckor på komvux, om man läser på heltid), men prata med SYV-en på din skola om att läsa de kurserna inom din utbildning på gymnasiet, vilket inte borde vara omöjligt, men å andra sidan kan inte garanteras - beror mycket på vad just din gymnasieskola kan erbjuda. När man tittar på Programplan för EE, ser man att de kurser i samhällskunskap och historia som du behöver komplettera med ej får på EE läsas som programfördjupning, utan det är i så fall inom individuellt val eller som U-kurser, utökning av programmet.

    • : Förstår inte riktigt komvux. Kan man läsa på komvux när som helst eller endast direkt efter man gått ut 3an? Så du menar att jag endast behöver läsa upp de 2 nämnda? Inte te.x även matte på en högre nivå?
    • Julia :

      Antagningskraven till polisutbildningen finner du på https://polisen.se/om-polisen/bli-polis/ - de kan givetvis ändras tills det blir dags för dig att söka. På ansoka-till-polisutbildningen/antagningskrav-till-polisutbildningen/#sarskild-behorighet nämns kurser som krävs (med godkända betyg) och matematik nämns inte, då räcker det med godkänt betyg i matematik 1a, första gymnasiekurs. .. Vad gäller komvux, så måste man antingen bli "tillräckligt gammal"(från 1 juli det året man fyller 20 år) eller få ut examensbevis eller studiebevis, vilket man kan göra i slutet av år3 på gymnasiet.