Tindra
    Hej!
    Jag vill kanske bli psykolog i framtiden, men har inte riktigt bestämt mig än.
    Jag tänker nog läsa samhällsvetenskap inrikting kommunikation och information på gymnasiet. Vilka kurser behöver jag lägga till för att jag potentiellt ska kunna läsa vidare som psykolog senare?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tindra,
    särskild behörighet till psykologprogrammet i Sverige består idag av godkända betyg i matematik 2 och samhällskunskap 1b. Båda de kurserna ingår i alla inriktningar på Samhällsvetenskapsprogrammet; därför behöver du inte tänka på att lägga till några speciella kurser.
    Däremot är det för dig kanske intressant och extra-givande att läsa Psykologi redan på gymnasiet; det är inte ngt. krav för att bli behörig till psykologprogrammet, men om din gymnasieskola erbjuder den möjligheten, så kanske du vill välja psykologi-kurser att läsa.

    Annars tänker jag på att det brukar vara hård konkurrens om platser på psykologprogrammet och det är därför bra att ha så höga betyg + så många MERITPOÄNG man kan få ihop. Risken är annars att man ej kommer in på psykologprogrammet. Alla behöriga sökande deltar i konkurrensen, men sedan gäller det också att Vinna i konkurrensen och för det behöver man höga betyg och/eller högt resultat på högskoleprovet.

    Länktips - Gymnasieguiden.se/informeras/merit.