Anja

    Hej! Jag går första året på BF och jag vill bli terapeut eller psykolog. Och jag vet att jag måste lägga till kurser om jag vill läsa psykolog men blir det samma sak när det gäller terapeut? Hur många kurser ska jag lägga till och hur många år tar det att läsa de?

    Kostar det pengar om man vill bli terapeut?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anja,
    med "terapeut" kan man mena flera olika yrken, t.ex Arbetsterapeut, Fysioterapeut, Psykoterapeut, Massageterapeut (Massör) och det finns utbildningar till massageterapeut och till hud-/SPAterapeut inom yrkeshögskola, se exempel på en sådan utbildning:
    yrkeshogskolan-i-landskrona/hud-och-spaterapeut
    bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/medicinsk-massageterapeut

    Om du är intresserad av att bli Samtalsterapeut - se framtid.se/yrke/samtalsterapeut

    Om man inte vill eller kan läsa mot psykologexamen (på psykologprogrammet som är femårig universitetsutbildning), men vill jobba med samtalsterapi, rekommenderar vi satsa på socionomprogrammet (ett 3,5 årigt högskole-universietsprogram). Det lär sedan finnas påbyggnadsutbildningar efter socionomexamen - t.ex kan man ha som mål att vidareutbilda sig till Psykoterapeut.

    Behörighet till högskoleutbildningar på psykologprogrammet och på socionomprogrammet är densamma:
    grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiekurser Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och i Matematik 2.

    Titta på Programplan för BF - gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/BF/programplan/Programplan_BF.pdf - och du ser att samhällskunskap 1a1 och 1a2 ingår som obligatoriska kurser. Det gör också svenska (eller svenska som andraspråk 2) men du behöver lägga till svenska (eller svenska som andraspråk) 3, engelska 6 och matematik 2 (t.ex matematik 2a). Alla de tre kurserna som du behöver välja till får läsas som programfördjupning på BF. Prata med SYV-en på din skola, säg att du vill läsa svenska 3 och engelska 6 (det är din rättighet) men att du också vill läsa matematik 2a (vilket tyvärr inte är elevens rättighet på ett yrkesprogram men ofta finns den möjligheten). I värsta fall, om du inte får läsa matte 2a på gymnasiet kommer du behöva komplettera efter gymnasiet (den kursen läses på heltid på 5 veckor).