daria
    Så jag läser natursam och undrar vad jag kan jobba som innom naturvetenskap.
    jag läste lite om yrket rättsantropolog men går det att läsa vidare till det efter gymnasiet då jag inte läser naturnatur?? vilka andra yrken kan man jobba som inom sjukvård eller rättare sagt naturvetenskap ifall man har läst klart inriktiningen natursam på gymnasiet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Daria,
    om yrket Rättsantropolog - var god se information på framtid.se/yrke/rattsantropolog -Utbildning som rekommenderas är en kombination av program eller kurser inom områdena Arkeologi, Osteologi och Kriminologi. För studier inom de områden på högskolor/universitet, i Sverige, brukar inte krävas att man har läst naturvetenskapliga ämnen på gymnasiet, utan särskild behörighet kan ofta bestå av godkända betyg i samhällskunskap 1b och historia 1b. Se exempel på en relevant grundutbildning: uu.se/utbildning

    Du frågar också om vilka naturvetenskapliga yrken du ska kunna jobba inom. Naturvetensk.yrken brukar kräva akademisk utbildning, alltså att man läser på högskola-universitet, ofta i minst 3 år. Alltså, kan man inte börja jobba inom de yrken direkt efter gymnasiet, utan måste komma in på en eftergymnasial utbildning.
    framtid.se/Naturvetenskapligt-arbete presenteras det cirka 110 yrken inom Naturvet.arbete; du får gärna läsa om många yrken och hitta några som blir av intresse för dig.
    Du kan t.ex börja med att titta på
    https://www.framtid.se/yrke/kulturnaturgeograf
    https://www.framtid.se/yrke/grafolog
    https://www.framtid.se/yrke/geovetaryrken

    Studie- och yrkesvägledare