Anonym

    Hej! Jag pluggar just nu till lärare och har kollat in lite olika program för master. Mitt mål är att bli rektor i framtiden och såg att i Karlstad universitet har ett master program ” MAGISTER-/ MASTERPROGRAM I UTBILDNINGSLEDNING OCH SKOLUTVECKLING” som är på distans mm. Min fråga är då ifall jag går master utbildningen, kan jag söka till rektor jobbet och få det? Då jag har en master inom det tänker jag. Jag vet att man ska gå på rektorsutbildning och man bör ha erfarenheter först för att lyckas få den utbildningen men tänker att kanske med hjälp av master examen så kanske jag ”slipper” rektorsprogrammet och erfarenheten. Min andra fråga är ifall det finns någon chans att man kör heltid för master utbildningen? Då den är deltid och på distans just nu

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om utbildningen ges på deltid, så har jag svårt att tro att de skulle anpassa upplägget för en studerande (så att hen kan läsa på heltid i stället), men fråga de utbildningsansvariga om det. Jag tror du får svar att det tyvärr inte går. Jag har nu pratat med utbildningsledare för kau.se/utbildning/program-och-kurser/program/SAUTS och fick veta att man läser på det programmet på halvtid (att läsa på heltid går inte). En annan viktig sak om den utbildningen är att man måste samtidigt som man läser det programmet ha jobb i skolan, som lärare (helst teamledare eller förstelärare) eller som rektor/skolledare. Första delen av programmet, 30hp, motsvarar "rektorsprogrammet". De som sedan innan har läst rektorsprogrammet kan "hoppa på" termin 2 av det här programmet. Anledning till varför man inte kan läsa det programmet utan att samtidigt jobba i skolan är att många studieuppgifter inom programmet baserar sig på att man använder sig av de metoder som man lär sig i programmet, testar hur det går och "rapporterar in" så att säga. Studierna på den utbildningen är alltså erfarenhetsbaserade (i alla fall till stor del).

    Om att få jobb som Skolledare/Rektor
    Vad gäller få rektors-tjänst, så är det upp till en arbetsgivare att anställa vem "de vill", alltså finns inte några strikta regler kring det. Det finns exempel på att personer med SYV-examen, med utbildningar inom ekonomi och/eller information-kommunikation jobbar som rektorer, fast det är mycket vanligare att verksamma lärare kan först bli biträdande rektorer eller få kort vikariat som rektor och sedan en mer permanent rektors-tjänst. Och de som fick jobbet som rektor har möjlighet att gå rektorsprogrammet sen. Det är inte alla rektorer som har eller planerar gå rektorsprogrammet (det är inte ngn absolut regel). Det är upp till vad personen själv vill + vad arbetsgivaren anser: t.ex kan man när man anställs som rektor få villkor (annars får man inte jobbet...) att man snarast börjar läsa på rektorsprogrammet.
    Vad de olika arbetsgivare tycker och tänker är omöjligt att redovisa för - i alla fall inte vi här på FRåGA SYV göra det. Du kan kontakta några arbetsgivare inom utbildningsbranschen och fråga om de skulle anställa en person med erfarenhet av att ha arbetat som lärare eller ngn med lärarutbildning + masterprogrammet (det programmet som du nämner i din fråga förutsätter att man samtidigt som man på halvtid under 4 läsår läser den utbildningen jobbar samtidigt i skolan). Jag tror de flesta skulle svara att erfarenhet från lärarjobbet ger stora fördelar och det är endast om ingen med den erfarenheten söker jobbet, då kan de anställa "någon annan". Dock kan det i så fall bli tillfällig anställning och till nästa läsår eller nästa termin kan samma tjänst utlysas på nytt. Det är vad jag tror (utifrån den erfarenheten jag och mina kollegor, SYV-ar, har). Sedan kan det alltid finnas undantag.