Lina
    Ja, kan jag bli sjukgymnast om jag går humanistiska?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lina!

    Sjukgymnast heter numera Fysioterapeut, läs om yrket på http://www.framtid.se/profession/sjukgymnast/

    Särskild behörighet till Fysioterapeut är: godkända betyg i Idrott och hälsa 1, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

    På Humanistiska programmet, se programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HU.pdf
    läses inte Matematik 2 och Naturkunskap 2 som obligatoriska men de får läsas som Programfördjupande kurser. Det gäller, alltså att försäkra sig om att just din skola kan erbjuda just de kurserna som Programförjupande eller inom Individuellt val. Matematik 2b brukar inte vara något problem, den brukat erbjudas nästan alltid, men Naturkunskap 2 - erbjuds inte på alla skolor.

    Därför råder jag dig på förhand försäkra dig om att just den skola som du söker till kommer att ge dig möjlighet att läsa både Matematik 2b och Naturkunskap 2. Och om du får godkända betyg i de kurserna samt i andra kurser som krävs för behörighet, kommer du att bli behörig.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare