B.
    Jag läser sam programmet men vill bli sjuksköterka.Jag kan inte byta till natur för att det här kurset har inte börjat i min skola.Vill gå en annan skola men de har inte lediga platser..verkligen jag vet inte vad ska jag göra... så besviken...

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Aylin,
    behörighetskraven till att söka utbildning till Sjuksköterska på högskolan är:
    Grundläggande behörighet + Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).
    Matematik 2 och Samhällskunskap 1b är obligatoriska kurser på Samhällsvetenskapliga programmet.
    Du behöver bara lägga till NATURKUNSKAP 2 (som en kurs inom Programfördjupningen, t.ex. eller inom Individuellt val) för att få rätt behörighet.
    Du behöver inte läsa Naturvetenskapligt program för att bli behörig att söka Sjuksköterskeutbildning.

    Och på tal om valbara kurser: jag vet inte vilken inriktning inom SA du kommer att gå, men du skall välja minst 300 p. /kanske 400 p./ inom Programfördjupningar och alla gymnasieelever väljer, dessutom, 200 p. inom Individ.val.
    Kurser inom SA som kan läsas som Programfördjupande kurser och som jag råder dig att fråga efter är:
    Engelska 7 och Matematik 3 och 4 (för att de ger Meritpoäng som kan vara bra för konkurrensen om plats på utbildningen),
    övriga kurser - Biologi 1, Människors miljöer, Psykologi 2a och 2b, Etnicitet och kulturmöten, Sociologi, Ungdomskulturer samt Ledarskap & organisation.
    Ingen av de ovan nämnda kurserna behöver du för behörighet till Sjuksköterskeutbildningen men de kan ge dig relevanta kunskaper.

    Jag vill även passa på och tipsa dig om en annan typ av eftergymnasial utbildning - på en Yrkeshögskola, se exempel på utbildningar på länkarna nedan: http://www.yhguiden.se/utbildning/heta-utbildningar-yrkeshogskola/synrehabiliterare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/eslovs-folkhogskola/behandlingspedagog3
    http://www.yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska13

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV