Sandra
    Hej! Jag har valt linjen vård- och omsorg på gymnasiet. Vilka betyg krävs för att komma in på sjuksköterskahögskolan? Jag ligger på betyget A och B i nästan alla ämnen, förutom matte där jag har ett E, som är mitt lägsta betyg. På engelskan ska vi ha nationella prov, så jag vet inte riktig hur den kommer att gå, men i värsta fall om jag endast skulle få endast E, kommer jag ändå kunna bli sjuksköterska?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom du går VO som är ett yrkesprogram så måste du se till att ha alla kurser som krävs för ett sjuksköterskeprogram -det är först och främst den grundläggande behörigheten till högskola som kräver att du läser till Engelska 6 och Svenska 2+3. Sen krävs det särskilda behörighetskurser för just sjuksköterskeprogrammet och dessa är Matte 2a och Naturkunskap 2. Innan du kan läsa Naturkunskap 2 så måste du komplettera med Naturkunskap 1a2 (du läser endast Naturkunskap 1a1) ..

    Boka tid med din Syv på skolan och diskutera dina möjligheter att läsa alla dessa kurser inom ramen för ditt program. Det kan vara så att du inte hinner läsa alla - då kan du komplettera kurser på Komvux efter gymnasiet. /Lena, Syv