Amanda

    Jag läser till studie-och yrkesvägledare och är i precis i mitten av min praktik. Jag börjar känna att detta yrke kanske är just för mig och är lite mer intresserad av den psykologiska biten. Min fråga är egentligen om jag kan bli en skolkurator med en SYV-examen och att kanske lägga till fristående kurser i psykologi? Eller om det bara är att sadla om helt och hoppa på socionomutbildningen eller psykologprogrammet till och med?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    skolkurator är i Sverige (än så länge) inte ett legitimationsyrke och arbetsgivare får anställa vem de vill, men vad vi ser är att endast socionomer med påbyggnadsutbildningar och några års arbetslivserfarenhet får anställningar som Skolkuratorer. Kan inte ens svara på om man med en psykologutbildning kan få jobb som Skolkurator (detta för att arbetsgivare vill att man som kurator är välbekant med Socialtjänstlagen och det är i första hand socionomprogrammet som ger de kunskaperna + genom lång praktik som ingår i socionomprogrammet även de praktiska erfarenheter av att tillämpla socialtjänstlagen, vilket man ej kan få genom andra utbildningar - vad vi vet, i alla fall...).
    ****
    Alltså, om ditt mål är att försöka i framtiden få jobb som skolkurator, då rekommenderar jag socionomprogrammet och sedan skaffa sig några års erfarenhet + söka påbyggnadsutbildningar som då, förhoppningsvis, ska finnas att söka... det är en rätt så lång väg att gå. Socionomprogrammet är 3,5 år + du kommer nästan garanterat även behöva ha påbyggnadsutbildning på 1 år. Tjänster som skolkuratorer är inte så många och är väldigt eftertraktade. Behovet är stort av kuratoriska insatser på skolorna, men resurserna räcker inte till - så tjänsterna är inte så många och nyanställningar som skolkurator är rätt så få... konkurrensen till de tjänsterna är rätt tuff. Det kan lätt bli flera hundra behöriga sökande på varje tjänst som skolkurator. Det är i alla fall vad vi ser händer.

    Vad jag tror är anledningen - följande:
    socionomprogrammet ges på många svenska lärosäten; många personer utbildar sig till socionomer och som sitt första jobb får ofta administrera kring utbetalningar av försörjningsstödet (som socialsekreterare på Socialkontoren), vilket inte är det som de flesta egentligen vill göra, så de försöker söka sig därifrån och då är Skolkurator och Kurator inom hälso- och sjukvården + tjänster i olika projekt (i projekten är ofta ett-års anställning man kan få och kanske förlängning sen... eller så slutar projektet och så får man söka jobb igen) som är möjliga vägar att gå; ännu en vidareutbildning som socionomer kan söka är mot Psykoterapeut och andra typer av terapeutiskt arbete (Samtalsterapeuter-yrken). Det är långa utbildningar som ofta är svåra att komma in på + osäker arbetsmarknad efter det... Så ser vi situationen nu.
    *****
    Mitt förslag är att du kan söka till socionomprogrammen men innan du kommer in kan du fortsätta läsa på SYV-programmet; om du bestämmer dig på att stanna på SYV-programmet, kan du efter syv-programmet söka jobb som SYV på Särskolorna, eller på IM:introduktionsprogrammen eller som KAA-ansvarig, eller i olika ungdomsprojekt eller projekt som riktar sig mot arbetssökande - och då kommer en hel del "kuratoriska arbetsuppgifter" ingå i ditt jobb i så fall (och detta utan att behöva gå på socionomprogrammet). Även jobbet som utredare på FK (i första hand som "personlig utredare av särskilda ärenden" - som man kan avancera till efter några år som "vanlig" FK-utredare) kan påminna om jobbet som kurator: då man som "personlig utredare" (är lite osäker på exakt vad de tjänsterna heter - för det ändras ju också ...) träffar långtidssjuksktivna och försöker motivera dem att arbetsträna på sitt gamla jobb eller hitta ett nytt jobb... - kan inte redogöra i detalj men vet att man inom FK kan jobba med "nästan kuratoriska" arbetsuppgifter; och även AF hade (i alla fall fram tills nyligen) SIUS-tjänsterna där man var en sort "arbetsmarknads-kurator" med personlig kontakt med arbetssökande med särskilda behov och förutsättningar...
     Du kan idag träffa skolkuratorer som inte är utbildade socionomer, men då har de fått jobbet för många år sedan (skulle jag tro) eller så är det ett Undantag att man utan socionomutb.i grunden fick jobbet som skolkurator. Det är inte förbjudet att söka jobben som kurator (förutom Kurator inom Hälso- och sjukvården, som från 1 juli 2019 blev ett Legitimationsyrke) med vilken utbildning som helst, men (som jag försökte förklara ovan) chansen är liten att få jobbet och detta även om man har socionomexamen, påbyggnadsutbildning och mångårig arbetslivserfarenhet.

    • : Tack för ett väldigt bra svar!
    • Julia :

      Jag har ändrat lite i svaret nyss. Kika på det igen. Och "blå text" är länkar - så kika även på de sidorna. Vidare vill jag påminna om att man som SYV kan jobba på väldigt många olika ställen och det går att hitta jobben som man kan få med SYV examen som påminner om jobbet som skolkurator rätt så mycket. Så jag skulle tänka länge och noga innan jag hoppade av SYV-programmet.