Madeley

    Hej jag undrar om hur man ska gå till väga för att bli ämneslärare och undervisa ämnen som är helt olika från varandra, gäller de enbart att läsa enskilda kurser på högskola och sedan komplettera med KPU, eller vad kan man göra annars?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    läs gärna information om Utbildning i yrkespresentationen Sociologilärare. Att gå via KPU, alltså läsa 120 respektive 90 högskolepoäng i sina blivande undervisningsämnen och försöka sedan hitta KPU som passar, och efter det ta ut lärarexamen och kunna ansöka om lärarlegitimation som lärare i franska och sociologi - är en väg att gå.
    En annan är att läsa ämneslärarprogrammet och bli behörig gymnasielärare i franska + ännu ett annat ämne och sedan läsa även 90 högskolepoäng (tre terminer) sociologi för att kunna utöka lärarlegitimationen med sociologi.
    Om man har lärarlegitimation kan man senare utöka sin behörighet genom högskolestudier i ett nytt undervisningsämne.
    Samråd annars med studievägledare på lärarhögskolorna. Du kan också kontakta skolverkets avdelning för lärarlegitimationer.