Hej Ali,
    behörighet till Tandhygienistprogrammet på högskola/universitet är Grundläggande behörighet till högskolestudier + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.
    Se programplan för SA på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf
    Naturkunskap 2 får läsas som programfördjupande på SA (oavsett inriktning) & de övriga kurserna Matte 2b och Samhällskunskap 1b läses också på alla inriktningar på SA.
    Det betyder att du kan välja vilken som helst inriktning på SA och det påverkar inte din möjlighet att bli behörig till att söka till Tandhygienist.
    Fråga på den skolan dit du vill söka i första hand om du får välja Naturkunskap 2 som programfördjupande kurs eller om du kan läsa den inom individuellt val.
    I fall du inte kan läsa Naturkunskap 2 under gymnasiet, bör du komplettera med den på komvux efter gymnasiet för att bli behörig.
    Mvh ANNA SYV