Chris
    Hej jag har redan börjat gymnasiet är i första året på Estet-Media men jag kanske vill inte plugga vidare mitt inriktning efter gymnasiet istället funderar jag på trafiklärare

    kan jag efter estet programet gå till yrkeshögskola och blir trafiklärare?
    hur så?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Chris,

    du får gärna titta på vilken behörighet som yrkeshögskoleutbildningar som leder till yrket Trafiklärare, kräver.
    Man måste, givetvis, ha körkort B, för personbil. De övriga behörighetskraven kan vara formulerade lite olika, trots att utbildningar leder till samma yrke, se ex. på de "typiska" kraven:

    Behörighetskrav /yrkeshögskoleutbildning Trafiklärare/

    • Minst 21 år gammal
    • B-Körkort manuell (utfärdat inom EES) sedan minst 3 år
    • Allsidig kör-och trafikvana
    • Slutförd 3-årig gymnasieutbildning eller motsvarande. Intagning kan ske trots att du saknar detta, om du med referenser eller intyg kan styrka att du tror att du är lämpad för trafikläraryrket genom dina tidigare arbetslivserfarenheter (sk. reell kompetens).

      Vilket program man på gymnasiet har läst är av liten betydelse, när man söker till yrkeshögskoleutbildning Trafiklärare. Dock, skulle jar rekommendera, om man väljer till gymnasiet, i första hand FT, inriktning Transport (pga på den utbildningen kan man ta körkort för olika typer av fordon).

      Vänligen
      ANNA

    • : kan jag gå om första året gymnasium till ett annat program?
    • Anna : Till och med det året du fyller 19 år kan du söka till åk1 på gymnasiet och på nytt konkurrera om utbildningsplats (du konkurrerar med dina Grundskolebetyg). om du blir antagen, kan du läsa från årskurs 1 på ett nytt program.
    • : jag kommer blir 20 år när jag slutar gymnasiet måste jag vänta då några månader fyller år på april och slutar 2021
    • Julia : Angående din ålder: vad tänker du på? Är det Om det är för sent att söka till gymnasiets första årskurs? eller om när du ska kunna göra ansökan till trafiklärarutbildningen pga de kan kräva att man är 21 år?
    Läs alla kommentarer