Julia
    Hej, jag går 1:a året på handelsprogrammet. Jag har alltid varit intresserad utav att plugga utomlands och vill därför göra det nästa läsår. Jag vill läsa ett år på handelsprogrammet fast i ett annat land men sedan kunna komma tillbaka till min klass i 3:an och ta studenten men dem (alltså att jag inte hamnar efter). Men jag kan inte hitta någon skola som erbjuder en att plugga handel utomlands och jag vill så gärna göra det! finns det något man kan göra så att man får möjlighet att plugga ett år på handelsprogrammet utomlands, läsa extra kurser eller liknande?
    Tack på förhand

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&vocation=&variant=&county=Utomlands&order=school Hej Julia!
    Svenska skolor utomlands erbjuder inte Handels-&administrarionaprogeammet, se själv på länken ovan.
    Om det inte är EN SVENSK skola, då har de utbildningar som inte kan bakas ihop med svensk gymnasieutbildning.
    Tyvärr så tror vi inte att det du söker efter, finns att hitta.
    Om du hittar, är vi mycket tacksamma för info om det. Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa om du kan utnyttja den möjligheten. Det blir väldigt mycket billigare - om man kommer med i UHR-programmet för utbytesår. Det är dock inte möjligt att komma tillbaka och avsluta gymnasieutbildning med sin f d klass, utan man går ut gymnasiet året därpå, ett år senare.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA