Caroline
    Kan jag bli vad som helst efter att ha gått media, alltså kan jag söka till en högskola och läsa till vad som helst, eller måste jag ta ett extra år och läsa till det som jag inte läste på gymnasiet?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, beroende på om du väljer Sam/media eller Estet/media så går du ut med olika kurser som ger dig lite olika behörigheter till högskola. Sam/media är den som ger bredast behörighet men den ger inte behörighet till att söka olika tekniska och naturvetenskapliga utbildningar - då måste du komplettera ditt program med mycket mer matte, biologi och fysik.

    Komplettera med olika gymnasiekurser kan du göra till viss del inom ditt gymnasieprogram eller inom vuxenutbildningen.

    Du kan även gå Tekniska och Naturvetenskapliga basår på högskolan som ger dig de kurser som du behöver om du inte har läst natur eller teknik på gymnasiet. /Lena, Syv