wilma
    Jag ska läsa ekonomi linjen. Jag vet inte än vad jag vill arbeta med som vuxen. Kan att jag går ekonomi hindra mig från att kunna ha vissa jobb. Eller kan jag efter ekonomi vidareutbilda mig till vad som helst?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Wilma,
    om man inte under gymnasiet blir behörig till en eftergymnasial utbildning, kan man söka kompletterande kurser på komvux eller genom självstudier/prövningar skaffa sig betyg & kunna söka utbildningar på högskola/universitet eller yrkeshögskola.
    "Ett hinder" kan uppstå i fall du efter gymnasiet kommer på att du vill utbilda dig till frisör, florist, make-up (stylist), undersköterska eller byggnadsmålare - dvs gå någon yrkesutbildning. En situation som kan uppstå är följande: om komvux i din hemkommun inte kan erbjuda en sådan yrkesutbildning eller om konkurrensen är stor till en sådan utbildning på komvux, då kommer personer in som inte har någon gymnasieutbildning och den, som redan har en annan avslutad gymnasieutbildning, blir utan plats.
    En sådan situation kan vara ganska svårlöst.
    Men i fall du vill söka någon utbildning på högskola/universitet, så går det att komplettera på komvux eller på ett naturvetenskapligt eller tekniskt basår på högskolenivå.
    Om du vill se presentationer av alla de 4 skolor som i Växjö erbjuder Ekonomiprogrammet, gå in på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=V%C3%A4xj%C3%B6&program=6&vocation=&variant=&county=&order=school

    Jag hoppas att du fick svar på din fråga & önskar dig stort lycka till med dina studier och med gymnasievalet!
    Känner du någon kompis som också har frågor, tipsa om oss. *L* :-)
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack. Detta hjälpte en del : )
    • Milla : Vi på Fragasyv.se är alltid glada om våra svar blir till hjälp! *L* ;-)