Ellen

    Jag mådde dåligt i gymnasiet, vilket resulterade i att mina betyg blev låga och i vissa ämnen fick jag inga betyg alls. Jag gick ett år på folkhögskola efter det för att kompletera. Och jag har även skrivit högskoleprovet där jag fick 0.95 (dock övade jag inte upp något innan) Jag har tänkt att söka till ett naturvetenskapligt och tekniskt basår (Skövde högskola) Jag har hittills inte vetat vad jag vill bli. Men jag börjar mer och mer kika på veterinär. Men med detta i bagaget känns det rätt så hopplöst att nå dit. HUR hårt måste jag kämpa för att nå dit? Är det någon ide? Jag tror jag hade tyckt det var lättare om nån kunde säga till mig: "gör si gör så, så kan du söka till veterinärprogrammet". Men de flesta jag pratar med ger mig bara andra alternativ (djursjukskötare, djurskötare) och undviker min fråga. Finns det en chans?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du måste först och främst bli Behörig till veterinärprogrammet och du kan skriva högskoleprovet flera ggr och öva mellan gångerna och du kan också försöka få upp ditt meritvärde men du kan inte undvika att bli Behörig så det är det du ska ha som första ”delmålet”.

    Studie- och yrkesvägledare