Anna
    Hej!
    Jag har en fundering, jag har sen länge drömt om att hålla på med djur. Helst av allt bli veterinär och såklart jobba på Strömsholms kliniken.
    Men med tanke på min linje är det 6-7 ämnen jag måste plugga vidare EFTER gymnasiet, dessa ämnen är;
    Biologi 2
    Fysik 1a/(1b1 + 1b2)
    Fysik 2
    Kemi 1 & 2
    matematik 4
    (matematik 3b)

    Jag undrar OM jag kan plugga in alla dessa ämnen på samma år & isåfall vart?

    MVH Anna
    • : Helt sanslöst så extremt svårt det är att komma in på veterinär! konkurrensen är otroligt tuff! Undrar om det är väldigt få platser på utbildningen? Behövs det inte fler veterinärer? Har en kompis som försökt komma in... man måste ju typ ha alla A-betyg till att börja med men det stannar inte där; även Meritpoäng måste man ha annars har man inga chanser över huvudet taget! Det är inte klokt så svårt det att komma in på Veterinär! :-(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Anna,
    de kurser som du behöver för behörighet till Veterinär kan du läsa på komvux eller på ett naturvetenskapligt/tekniskt basår på högskolan/universitetet.
    Summa poäng på de kurserna är inte större än det som kan läsas på heltid under 2 terminer.
    Om du undrar vad skillnader är mellan att läsa på komvux och på ett basår på högskolenivå, läs här
    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Basar/

    Bästa hälsningar & stort lycka till med dina studier!
    ANNA SYV