Tobias
    Hej!

    Är det möjligt att börja ett civilingenjörsprogram på Chalmers och sedan ansöka till ett masterprogram på KTH som man är behörig till och färdigställa sitt civilingenjörsprogram på så sätt? Alltså kan jag studera mina första tre år i Göteborg och mina sista två år i Stockholm? Eller måste man läsa på samma lärosäte för att ens studier ska leda till en civilingenjörsexamen? Jag vet ju om att en högskoleingenjörsexamen plus en masterexamen inte motsvarar en civilingenjörsexamen. Så vad är det en civilingenjörsexamen egentligen innebär?

    Specifikt är jag intresserad av att läsa civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik på Chalmers, men att göra min master på KTH inom flyg- och rymdteknik.

    Med vänlig hälsning,

    Tobias

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Tobias,
    frågan du ställer är av den karaktären att den måste besvaras av en specialist inom just det område, därför råder jag dig - för att du ska få rätt svar - vända dig till studievägledare på den institutionen där du vill ta ut din examen.
    Allmänt gäller: Civilingenjörsexamen är en av de yrkesexamina. Utbildningen som leder till en Yrkesexamen är
    sammanhållen och innehåller en kombination av ämnen som leder till ett yrke, i detta fallet yrket Civilingenjör. Vad jag tror gäller är följande: man kan ta ut civilingenjörsexamen endast i slutet av civilingenjörsprogrammet. Dock borde det i vissa fall vara möjligt att "hoppa in" i ett pågående program, om ledig plats uppstår och om man genom sina tidigare studier uppnått samma kompetens som de kurser inom programmet som man missade, ger. Det kan också finnas möjlighet att Ansöka till Senare del av programmet. I så fall hittar man info om det på utbildningens webbplats, och på www.antagning.se samt på lärosätenas gemensam sida www.studera.nu
    Jag tror alltså inte man kan ta ut civilingenjörsexamen på annat sätt än genom att läsa civilingenjörsprogrammet (i alla fall läsa senare del av programmet). Men om innehåll i masterprogrammet är identisk mot innehållet i åren 4 och 5 på civilingejörsprogrammet (du får ta och jämföra själv om det är samma kurser som ingår), då är det ologiskt att man ej kan göra som du föreslår eller önskar, men alla regler kring utbildningar och examina är inte alltid 100%-logiska, så fråga gärna de som är experter på just det område, alltså de som jobbar på civilingenjörsutbildningar: studievägledare, programrektorer, utbildningsinformatörer, studerande ambassadörer m.fl.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för hjälpsamt och snabbt svar
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!