Abulfazl
    Hej, just nu går jag på första året i gymnasiet och hitills har jag inte läst moderna språk, jag läste lite franska steg 1 i början av skolåret men hoppade av, det jag undrar just nu är om jag har något möjlighet att lässa moderna språk 1,2 och 3 i 2an och 3an då jag strävar efter de extra merit poängen.

    Finns det några lösningar till detta?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är ovanligt att kunna börja med moderna språk 1 i årskurs 2 på gymnasiet. En kurs moderna språk brukar på gymnasiet läsas på ett läsår. Om du får läsa moderna språk 1 under årskurs 2 och moderna språk 2 under årskurs 3, kan hända, men fråga om det på din gymnasieskola. Att hinna läsa mod.språk1,2 och 3 på 2 år på gymnasiet, tror jag inte blir möjligt.

    • : Tack, är det "katastrofalt" att man inte har läst moderna språk på grundskolan samt gymnasiest, men man har läst modersmål? kommer det därefter bli svårt att söka till något bra utbildning?
    • Julia :

      Meritpoängen kan man även få för Engelska 7 och för "högre" mattekurser. läs gärna på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng Tips! gör högskoleprovet. Då kommer du även prövas i HP-urvalet.