Amanda
    Hej! Jag har snart läst 1 år på universitetet och kommer därför snart ha 60 hp. Programmet jag läser heter information och PR (har läst kurser som "kommunikativt ledarskap" "kommunikation och organisation" "projekt och organisation" "marknadskommunikation" och dylikt). Jag börjar nu känna att jag är mer intresserad av andra ämnen än de jag pluggar nu, jag känner inte nödvändigtvis att jag valt helt fel utan snarare att jag inte känner mig tillräckligt utmanad och att det finns andra saker som lockar mer. Jag kan tänka mig att jobba som just kommunikatör vilket jag blir om jag läser klart programmet, och därför är jag orolig att jag ska känna att jag "kastar bort" ett års studier med CSN och allt vad det innebär bara för att det finns något som är ÄNNU roligare, jag kanske borde nöja mig nu när jag redan gått ett helt år?

    Men jag har bestämt mig för att läsa sommarkurser inom kriminologi nu i sommar då det som känns mest lockande är utredningskriminologi-programmet i Gävle. Jag har också sett att min egen skola erbjuder grundkurserna i kriminologi (A B och C, dvs 90hp totalt) och att jag då borde kunna bygga ihop min egen kriminologutbildning med hjälp av dem, då 90hp behöver vara inom området. Betyder detta att jag kan få nytta av mina redan intjänade 60hp eller har jag missförstått? Jag tänker alltså att jag har 60hp inom kommunikation, sedan 90hp inom kriminologi om jag läser grundkurserna, och därefter läser jag till 30 hp med kurser som jag är intresserad av (inriktningskurser inom kriminologi, t.ex. kriminalitet och missbruk och dylikt.) Då har jag alltså en kandidatutbildning i kriminologi fast att 60hp är inom ett helt annat område? Eller? Kommunikation är ju trots allt ändå viktigt vad man än jobbar som.

    En annan sak jag funderat över är yrkeshögskola, i min stad erbjuds paralegal-utbildning på 2 år, vilket kan leda till att få jobba som domstolshandläggare. Men vad är bäst, yrkeshögskola eller kriminologiutbildning? Det enda jag vet är att jag vill jobba i närheten av brott, och det är därför jag velar mellan två ganska olika utbildningar. Mest spännande vore att få sitta med vid en rättegång, eller att få förhöra människor som på något sätt är involverade i ett brott. Jag vill däremot inte bli polis (på det traditionella viset åtminstone) som alltså är "ute på fältet", jag är gärna civilutredare dock/jobbar inom polisen. Min tanke med programmet jag läser nu var från början att jobba som kommunikatör inom polisen men har insett att jag inte alls kommer att jobba i närheten av brott då, vilket känns fel utifrån mitt drömjobb. På min fritid läser jag alla möjliga offentliga handlingar som t.ex. förundersökningsprotokoll och domar, jag har ett stort intresse för att läsa om olika brott. Därför tänker jag att kriminologer kanske inte jobbar direkt i anslutning av brott utan mer analyserar orsaker bakom och jobbar med brottsprevention, och att para-legal kanske därför vore mer passande om det leder till att jag får sitta med vid rättegångar som domstolshandläggare exempelvis..

    Så, utifrån det jag beskrivit, borde jag bygga ihop min egen examen för att inte mina redan intjänade högskolepoäng ska vara "bortkastade" eller borde jag börja om med ett nytt program (utredningskriminolog)? eller kanske yrkeshögskola? Jag förstår att ingen annan kan bestämma än jag, men jag vill gärna har tips och infallsvinklar om hur jag ska tänka i min situation!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    jag vill råda dig söka "allt möjligt" samtidigt - du förlorar inget på att göra ansökningar till >>yrkeshögskolans Paralegal-utbildning /eller utbildningar - flera st./ och söka till ett nytt program - sen kan du se vart du kom in. Det ju konkurrens om studieplatserna. Även om man har de högsta betygen, kan ändå inte utbildningsplats garanteras. Det kan uppstå en situation när det är fler sökande med högsta betygen än utbildningsplatser, då blir det utlottning.

    Sök därför flera olika yrkeshögskoleutbildningar /till yrkeshögskola söker du till varje utbildning separat och oberoende av alla andra ansökningar/ och till både program och kurser på högskolenivå.

    Om man är inne i ett högskoleprogram, då har man platsgaranti inom sitt program, eller om man kommer in på ett "kurspaket" på komvux eller på en Yrkeshögskoleutbildning<< får man också gå hela utbildningen, alla kurser som ingår (det funkar som ett program) - men annars så finns det inte någon garanti på att få en utbildningsplats.

    Det är först om du kommer in på flera olika utbildningsalternativ, som du kan välja. Då kan du höra av dig - så ska vi försöka hjälpa dig att välja bland de utbildningsplatserna som du har fått.

    Hur låter det? :)

    Det är bra att planera... men man kan ju inte gå en utbildning om man inte får en utbildningsplats. Sen kan ju också dina intressen och din situation ändras. Du är fortfarande mycket ung. Du kan få nya intressen och nya yrkesmål.

    Du får gärna höra av dig igen. Berätta vad du tycker om mitt förslag! Och oavsett vad du bestämmer dig för - Lycka till!

    D. SYV