Sara
    Hej!
    Jag går sista året samhällsprogrammet med inriktning media. I denna inriktningen har skolan lagt till att vi ska läsa webbutveckling 1, det ingår alltså inte i inriktningen. Jag tycker den kursen är OMÖJLIG och sjukt jobbig och skulle VERKLIGEN vilja byta den mot en annan kurs. Jag vet att det är sent nu eftersom det endast är en termin kvar i skolan. Jag pratade med syven i början av 3an då jag tänkte byta den men då sa de att jag inte kunde det eftersom kursen ingick i min inriktning. Men tidigare när jag hade frågat de om det sa de att det visst skulle gå eftersom det är skolan som lagt in den. Därför är det nu skolans fel att jag fortfarande går denna kursen eftersom de hela tiden säger olika till mig. Men jag undrar alltså går det att byta webbutveckling 1 mot en annan 100 poängs kurs om jag kommer överens med läraren i den nya kursen? Jag får ju då ta igen gamla uppgifter men blir kanske inget problem.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara
    Du går Samhällsvet.programmet (SA)>>> inriktning Medier, info & kommunikation>>  - och som du kan se i Programplanen för SA>> får kursen Webbutvecking 1 läsas som Programfördjupande kurs; det är inte en obligatorisk kurs.
    Men det är obligatoriskt att läsa en viss "volum" - och det är inte förbjudet att läsa en annan kurs i stället för Webbutveckling 1. Dock har gymnasieskolorna begränsade möjligheter att erbjuda olika valbara kurser. Det är också tyvärr stor lärarbrist. Schema-tekniska problem kan också "ställa till det"...
    Nu har det också gått så lång tid... och att "komma överens med läraren" låter ju bra, men jag har endast en väldigt liten förhoppning om att det skulle gå bra att göra så som du vill, dvs byta när vi redan är mitt i februari och mer än halva kursen har redan "gått".
    Tyvärr så finns det också en annan aspekt - som talar till din nackdel - rättviseaspekten... dvs om du får byta kurs i februari, då borde alla andra elever på din skola också få byta, om de så önskar (annars blir det orätvist) - och om många elever ska byta kurser när redan halva kursen har gått , blir det kaos på skolan.

    Det krävs av läraren att ge dig mycket handledning för att du ska ha en rimlig chans att läsa ikapp första halvan av kursen, som du har missat. :(

    Det är inte vi här på Fråga SYV som bestämmer om du får eller inte får byta kurs. Det är personal på din skola som gör det. Ytterst är det rektor som är ansvarig. Så rektors beslut gäller.

    Jag beklagar att det har blivit så otydligt och "tråkigt" i detta fallet - med din kurs... :(
    Du skriver att din skola "har lagt in" webbutveckling 1... är det så att alla elever på din inriktning läser den kursen eller bara några? Om alla elever /eller nästan alla/ läser den kursen, kan det betyda att det på din skola finns en viss "profil" - Och med lokala "profiler" på gymnasieskolorna är det så att skolorna skapar dem, lägger in På förhand vissa kurser och alla elever ska läsa samma. Det är då lättare att lägga schemat och på lång sikt att planera fördelning av lärar-timmar och så blir det inte någon "tjafs" om valbara kurser.. då skolan har redan valt åt eleverna vad som ska läsas. Det finns för- och nackdelar med sådana på förhand valda profiler. Ibland kan elever byta bort några kurser från sådana profiler och ibland - inte. Det finns inte några centraltbestämda regler kring det. Det gör varje skola som skolan vill. Rektors beslut gäller.
    Tyvärr kan det ibland inte "hjälpas", pga lärarbrist, schema-tekniska problem och andra svårigheter. :(

    Gymnasieskolans uppgift går i första hand ut på att ge eleverna möjlighet att läsa kurser som krävs för att eleverna ska uppnå kraven för examensbevis>>. "Valbara kurser" får skolan välja åt eleverna. Elevens rättigheter går i detta fallet ut på att kunna söka byta skola, argumentera med personal om varför de ska slippa läsa "valbara" /valda av skolan/ kurser... och så kan eleven skolka och inte delta i kursen; då mister eleven sittt studiebidrag från CSN och kommer ej uppnå kraven för examensbevis, vilket är jättetråkigt.

    Summan av kardemumman:
    du får givetvis prata med läraren i den kursen dit du vill byta. Jag tror du får, av läraren, svar att rektor får bestämma. Jag tror inte på att läraren skulle svara att det går bra att en elev hoppar in i en kurs mitt i februari, när kursen började i autusti.
    Det är på skolan Rektorn som bestämmer. Rektorerna kan delegera ansvar på vissa frågor till biträdande rektorer eller till SYV på skolan.
    Hur som helst, så kan inte vi här på Fråga syv bestämma om du får eller inte får byta.

    Jag hoppas att mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig! Jag beklagar om du blir ledsen och kanske känner att vi inte vill hjälpa dig... Vi vill hjälpa dig, men saknar möjlighet att göra det. :(

    ANNA

    • : Hej, tack för svaret! Alla elever som går inriktningen läser webbutveckling 1. Jag tror inte ens jag ska försöka byta, kommer nog inte få det....
    • Anna : Jag tror tyvärr att du har rätt; dvs att du inte ska få byta. :( Men du förlorar, å andra sidan, inget om du frågar. Då vet du att du har gjort allt du kunde i alla fall. Du kan inte få mer än Nej. och det är inte farligt ... så fråga, om du vill. Chansen är liten att du ska få byta, väldigt liten; men om du inte frågar - får du ingen chans att byta alls. Det är du som bestämmer om du vill fråga eller inte. Oavsett vad du bestämmer dig för - Lycka till! :)