Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Caitlyn! Du behöver göra ansökan till årskurs 1 - om du vill gå på ett Nationellt svenskt gymnasieprogram. Att du skulle börja läsa i årskurs 2 på gymnasiet, tror jag tyvärr blir omöjligt (för att du i så fall behöver på något sätt skaffa dig godkända betyg i de kurser som eleverna läser i år1,bland annat svenska 1 (första gymnasiekurs i svenska).
    Om du, när du ska börja i år1 (söker och blir antagen) kan då uppvisa godkända betyg i de kurser som eleverna läste under årskurs 1, kan du i så fall bli uppflyttad till år2, men hur ska du skaffa dig de betygen? Det är (teoretiskt sett) möjligt att göra prövningar, men du måste ordna allt kring prövningarna själv: kostnad 500kr/per prövning och du letar själv var du kan anmäla dig + skaffar dig kunskaper på egen hand. Ännu ett problem med prövningar är att endast "personer som är Bosatta" i Sverige som omfattas av rätten att göra prövningar.
    Sedan, om du på något sätt lyckas ordna det med prövningar, så är det otroligt att förvänta sig att du skulle kunna få höga betyg; E, alltså godkänt betyg, räcker för "behörighet" men sedan kommer de betygen också räknas in i ditt meritvärde. Det är med meritvärdet som du konkurrerar om plats på svenska högskole-Universitetsutbildningar sedan, så det är fördelaktigt att ha så högt meritvärde som möjligt.
    Av allt jag vet drar jag slutsatsen att det är fördelaktigt för dig att söka till år1 på gymnasiet, via gymnasieantagningen och läsa 3 år på ett nationellt program - mot Examensbevis. Om kraven för examensbevis från en svensk gymnasieskola - var god läs på gymnasieGuiden.se/merit

    Liselotte