Saga
    Jag går just nu Konst & Design på Kulturama, men känner inte att jag passar in på en estetisk skola (även om jag har fått jätte bra kompisar) och jag känner inte att jag är lika intresserad av bild-orienterade ämnen längre. Jag funderar nu på att byta till Hersby och gå Ekonomi programmet i stället och har en del funderingar kring det.

    Jag började på spanska i årskurs 6, men kände inte att jag satte mig in i språket särskilt bra och slutade på spanska i årskurs 8. Alltså gick jag inte på spanska de två sista åren av grundskolan. Vad jag har förstått så är moderna språk obligatoriskt i ekonomi programmet och jag undrar hur jag kan lösa det?

    1. Behöver man läsa moderna språk alla tre åren i gymnasiet?

    2. Vad finns det för möjligheter för mig att studera spanska så jag kommer ikapp?

    Eftersom att jag nu läste estetiska programmet första året så har jag alltså missat väldigt många ekonomi kurser.

    3. Hur kan jag läsa ikapp det? Är det något jag kan göra under sommaren för att sedan börja på Hersby på höstterminen år 2?

    4. Exakt vilka kurser är det som jag har missat?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Saga,
    jag undrar om du tog kontakt med Rektor på Ekonomiprogrammet på Hersby http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/hersby-gymnasium
    dit du vill byta?
    Det är rektor på det programmet dit du vill byta som fattar beslut om att bevilja eller avslå ditt önskemål om att byta.
    Du har rätt att söka till åk1 nästa årsantagning - upprepa ansökningsprocess från förra året och gå om hela gymnasiet. Du måste vara behörig till Ekonomiprogrammet om du vill söka EK
    Om behörighet till olika program, läs här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Om du önskar just BYTA och inte gå om från åk1, så är det Rektor på Ekonomiprogrammet som du bör kontakta och i så fall - snarast möjligt. Ju längre tiden går, desto mindre chans att du skall få byta. Plats måste finnas på programmet. Även om plats finns, kan rektor säga NEJ till byte av program. Det är i första hand från samma program till samma program som man byter - t.ex. om familjen flyttade och det blir för långt att pendla till sin gamla skola.
    Att byta från ett program till ett annat går också ibland. Skillnaden mellan programmen är ett ganska stort problem i detta fallet - men det är upp till rektor att besluta. I fall du får ett positivt beslut från den mottagande skola, får du även hjälp att läsa ikapp.

    Du frågar exakt vilka kurser du har missat och det är en fråga som är bäst att ställa till den skolan dit du vill byta. Upplägg på olika skolor kan variera något och det finns inte samma mall som alla Ekonomiprogram på alla olika skolor följer till "punkt och pricka". Jag tycker inte det är den frågan som är viktig att ställa, dock.
    Viktiga frågor är: om det finns plats på Ekonomi på Hersby? Och i fall plats finns, tycker rektor att det fortfarande går att byta från ETT ANNAT PROGRAM, som skiljer sig mycket från EK?

    Här får du kontaktuppgifter till rektor på Ekonomiprogrammet på Hersby:
    [email protected]
    Tel 08-731 39 05

    Önskar dig lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare