Lema
    Jag funderade mycket på IB i årskurs nio och var väldigt beredd, fast under första ring så insåg jag hur specifikt det var, sex ämnen håller inte upp för vad som behövs för de flesta högskoleprogrammen i Sverige. Jag vill byta till natur Sam helst för att kunna få in både samhälle och natur, fast jag vill helst inte gå om ett år, och det första året på IB var bara förberedande och inte djupt följande några kriterier, kommer någon skola ta emot mig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lema!
    IB bör ge behörighet att söka till svenska högskoleutbildningar. Här kan du läsa om det https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/

    Om du har bestämt dig gå på ett nationellt svenskt gymnasieprogram, oavsett om det är Samhällsvetenskapsprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet du vill gå - så är min uppfattning att du måste börja om från åk1.
    Gymnasieskolan i Sverige har för uppgift att ge elever möjlighet att ta ut gymnasieexamen. Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen - det är heltidsstudier under tre år som gäller för att kunna få betyg i tillräckligt många kurser, minst 2500 gymnasiepoäng.

    Om någon rektor skulle ta in dig i åk2, skulle du behöva läsa ikapp och göra prövningar (tenta av) en tredje del av utbildningen. Det är mycket krävande för dig och även för skolan: extra tid måste avsättas för lärarna för att ge dig handledning och möjlighet att göra tentor. Det är mycket stor arbetsbelastning för skolans personal och av den anledning så tror jag inte någon rektor skulle ta in dig i åk2. Men du kan testa fråga om det - kontakta rektorer på de utbildningar som du är intresserad av och ställ frågan. Om plats i åk2 finns på rätt program/inriktning så kanske någon skola skulle ta in dig. Min bedömning är att den chansen är liten.

    Du har en stor fördel om du skulle börja från åk1. Då du har fler kunskaper nu, jämfört med elever som kommer direkt från åk9. Du har därför mycket bra förutsättningar att få högre betyg i gymnasiala kurser.
    Jag rekommenderar att du börjar om från åk1.

    Om du inte sökte till SA eller NA - och med det inte fick någon plats på gymnasiet, kan du bli antagen i fall det finns en ledig plats. Antagningskansliet vet var lediga platser finns. Här http://www.gyantagningen.se/download/18.4c9d962014eef0ad551e830e/1439190053988/ledpl_k+150810.pdf kan du se var Lediga platser fanns den 10 augusti (för fyra dagar sedan).
    Förändringar i antal lediga platser kan ske snabbt. I dokumentet ovan är det endast utbildningar med minst 3 lediga platser som visas.
    Det kan hända att det finns 1 plats på en skola som du vill gå på. Kontakta skolan direkt för att få reda på det.

    Ser att du är 17 år. Du är ännu ej myndig. Vad säger dina vårdnadshavare? Deras samtycke krävs för att du ska kunna byta utbildning.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare