Artina
    Hej!
    Jag ska börja tvåan till hösten ( om 3 veckor ungefär) men är inte nöjd med mitt gymnasieval, trivs inte alls med natur. Jag undrar om det är möjligt för mig att byta till IB nu i tvåan utan att gå om ett år dvs börja på pre- IB. Har inte hört om IB tidigare och blev direkt väldigt intresserad när jag fick höra om det och vill verkligen byta till det. Om möjligheterna finns för mig att byta behöver jag gå om för att läsa om ämnena på engelska, eller kan mina ämnen som jag läst under första året på Natur räknas in på något sätt? Jag är uppvuxen med både engelska och svenska hemma så engelskan är inga problem ifall det skulle vara så att jag kan komma ikapp med något till år två som jag missat under pre-IB.

    Om man söker in till tvåan, vilka betyg kollar de på då, 1ans eller nians? eller möjligtvis båda? nians slutbetyg var ungefär 315p och 1ans betyg är överlag ganska så hyfsat. Har jag en chans att komma in på IB? kan man även göra antagningsproven så pass sent och kort in till skolstarten??
    • : Tjena, Jag går i engelska gymnasiet i Södermalm och går i Natur, har två vänner som precis bytte till IB och behövde inte börja om ettan. Du får ta kontakt med skolan och se vad de säger, det var lättare för de att byta eftersom de gick redan i skolan men det finns säkert fortfarande plats om du har tur. :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Artina!
    Du skriver inte i vilken del av landet du bor och jag kan därför inte rekommendera dig vilka IB skolor som finns på pendlingsavstånd från där du bor.
    Det rådet som Sunmeet ger i sin kommentar, tycker jag är mycket bra!

    Hitta alla de skolor som erbjuder IB som finns på pendlingsavstånd från dig, se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=17&vocation=&variant=&county=&order=school
    och kontakta dem. Enklast är väl att skicka epost och fråga om de har plats.

    IB är ett tvåårigt program och det är därför möjligt att komma in till åk2 utan att behöva gå om åk1.
    Det är möjligt att skolan vill att du gör test i engelska och matte. Om plats finns, kommer skolan att hjälpa dig att byta.

    Du kan kontakta flera olika skolor samtidigt och även göra tester på flera olika skolor. Du har bättre chans om du håller flera dörrar öppna. Det är kanske även möjligt att använda resultat av test som du gör på en skola, när du söker plats på en annan IB skola. Tänk på hur lång tid det tar för dig att pendla. Provåk för att se hur det känns att åka fram/tillbaka varje dag. Besök skolorna, se på lokaler och omgivningen (gäller de skolor där de finns plats).

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare