Johannes

    Hej, jag går 2a året på natur, är lite in på andra terminen av tvåan och känner att jag verkligen inte kommer klara varken kemi eller biologi men fysik och matten borde jag klara. Jag mår skit över mitt gymnasieval, mår psykiskt dåligt att gå natur och känner mig ensam även ifall jag har några kompisar på natur. Samt att jag mår dåligt över hur svårt det är och detta tillsammans gör det värre. Jag undrar ifall det finns någon chans för att jag kan byta till teknik på min skola? Det är teknik - design som finns att välja mellan. Alla ämnen är samma förutoma att de läser CAD/Design/Har UF där jag istället har Biologi/Samhällskunskap/kemi. Resten av ämnena är samma men vi har olika lärare i vissa ämnen. Jag känner att jag verkligen vill byta men vet inte riktigt om jag vågar då jag i början av ettan redan bytade till natur. Sedan har dom läst andra kurser i ettan på teknik som jag gjorde, men vet inte ifall det kvittar? Undrar om det finns nån möjlighet att byta så här mitt i en termin och kanske läsa in lite CAD / Design. Jag känner att jag hade mått sjukt mycket bättre där o lyckats bättre då det är lättare ämnen för mig samt att jag har många fler kompisar där. Så även ifall jag gått natur såhär länge känner jag att jag vill byta, om det ens finns en chans till det

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johannes,
    väldigt tråkigt att du inte trivs på din utbildning. Du får givetvis fråga på din skola om du kan byta. Dock tror jag tyvärr att du får Nej till svar, detta pga skillnader i programmen och att det är nu "mitt i kurserna". För lärarna är det mycket extrajobb att ta emot en ny elev i en kurs, introducera eleven och hjälpa att läsa ikapp; den tiden tas då från de elever som läser kurser från början. Jag tror inte rektorn skulle godkänna detta. Alla de exempel/fall vi känner till får Nej, tyvärr - när de vill byta program i en sådan situation som du beskriver.
    De realistiska lösningar som jag ser är att du antingen försöker hänga med på ditt nuvarande program så gott du kan eller söker till ett annat program under sommaren, till höstterminen eller kikar på andra möjligheter som t.ex söka till allmänna kurser på folkhögskolorna. På en allmän kurs på en folkhögskola läser man mot omdöme om grundläggande behörighet. Det är en 3årig utbildning men om man har goda förkunskaper och redan har läst på gymnasiet under en längre tid, då kan man klara av få omdöme på kortare tid än 3 läsår (som kortast - på ett läsår).

    Varför jag har mycket svårt att tro att du skulle kunnat byta till Teknik? Kika på Programplan för TE här>>
    och längst ner i programplanen - på vilka delar som examen bör bestå av.

    Det är inte så mycket utrymme för variation. Inom "boxen" Programfördjupning måste ingå tillräckligt antal kurser men endast från listan på kurser som får läsas på just det programmet. Det är endast som individuellt val (endast 200p) som helt valfria kurser får ingå.

    Ett alternativ är att i fall du söker till år1 på teknikprogrammet (via gymnasieantagningen) och kommer in till hösten 2021, kan du bli uppfluttad till år2 (dock inte till år3); detta pga rektor kan fatta beslut om Individuellt anpassat program t o m slutet av år2, men ej längre än så. Skulle du bli "uppflyttad" till år3, måste du uppfylla alla de kraven som ställs på programstruktur på teknikprogrammet, och det tror jag blir extremt svårt... men kanske ändå går... så jag tror du blir uppflyttad till år2 och kan då läsa på TE under 2 läsår med mål att ta ut examen till sommaren 2023.

    Rektorn får inte ta in en elev om det på förhand är tydligt att eleven ej kommer kunna uppnå kraven för examensbevis, och pga strikta krav på gymnasiet om vilka kurser som måste ingå i exam.bevis, så blir det många ggr ett oöverstigligt hinder: även om rektor vill säga Ja, så måste hen säga Nej pga reglerna.

    Möjliga lösningar i din situation, som jag ser:
    -- du kan söka jobb och i fall du får jobb, börjar du jobba och tar tag i studierna sen, t.ex på komvux, om några år;
    -- du kan hänga med på din nuvarande utbildning och i fall du vill komplettera upp till examensbevis direkt efter gymnasiet - kommer komvux "ta emot dig", även om du då är yngre än 20 år, pga du kommer ha Studiebevis;
    -- se om du vill söka till folkhögskolans Allmänna kurser - där du kommer läsa mot omdöme om grundläggande behörighet (med omdöme prövas man till högskola i BF-urvalet);
    -- fundera om du vill söka om till år1 på ett annat gymnasieprogram, t.ex FT, TE, EE eller IN. Om du kommer in på TE, är chanser stor att du blir uppflyttad till år2. På de andra, yrkesprogrammen, får du läsa alla 3 år,pga yrkeskurserna läses redan från år1 och du kan inte missa dem (pga kraven för examensbevis). Finns många fördelar i att läsa på ett yrkesprogram, t.ex på FT (inriktning Transport) kan man ta flera olika körkort, från B, för personbil till tung lastbil med släp, buss mm. Även om man inte ska jobba som yrkesförare, är det bra att kunna köra olika typer av fordon.

    • Johannes : Okej, tack för svar. Förstår inte riktigt hur systemet fungerar eller så men jag har iallafall bokat möte med SYV på tisdag och på han lät det som att det finns en möjlighet att byta. Men måste jag isåfall (om det ens går) läsa ikapp teknik 1, CAD 1 osv. från årskurs 1 för att ens kunna ta studenten? Jag har ju läst lite andra kurser i 1an på natur även ifall de flesta är lika. Istället har jag läst biologi o så. Förstår inte om jag måste läst ALLA kurser dom läst i 1an som jag inte gjort för att kunna byta? (design produktutveckling inrikting)
    • Johannes : Ska prata med SYV på tisdag men jag försöker skaffa lite svar här också hoppas ni förstår men jag är sinnessjukt ifall jag får ett nej vilket det troligen blir, känns bara som att det hade gjort så mycket för en och hade hjälp mig psykiskt väldigt mycket också.
    • Johannes : Och vad jag förstått så är detta kraven jag måste uppnå vid ett byte:
    • Johannes : Minst 2250 godkända gymnasiepoäng, från en utbildning som omfattar 2500 gymnasiepoäng. • Godkända betyg i kurserna Svenska 1, 2 och 3 eller Svenska som andraspråk (SAS*) 1, 2 och 3. • Godkända betyg i Engelska 5 och 6. • Godkänt betyg i Matematik 1. • Godkänt Gymnasiearbete (GA), 100 p. Men detta verkar inte vara så mycket om jag skulle byta nu och läser ikapp de 3 program som skiljer teknik och natur åt i 2an just nu. Det är design, UF samt CAD tror jag. Och har kompisar på teknik som sagt att CAD är något de hade kunnat lära ut till en snabbt och jag är såklart beredd på att jobba ikapp saker under lov och helger.
    Läs alla kommentarer