Jack
    Hej, nu är det så att jag är bofast i Spanien med min familj, går första året i bachillerato ciencias sociales vilket motsvarar andra året i gymnasiet, samhällsekonomi på ett ungrfär.

    Som titeln till denna fråga lyder vill jag byta skola och gå naturbruk i Sverige. Jag älskar naturen och att vara ute och tanken av att sitta vid ett skrivbord dag ut och dag in med en hög papper är rent ut sagt skräckinjagande! Det som stör mig mest med skolan är att vi bara skriver ned det läraren dikterar och för det mästa bara sitter med huvudena fastklistrade vid en bok!

    Jag vill lära mig något praktiskt och vara utomhus! Jag har sedan liten varit intresserad av skogen och djur och vi har alltid haft trädgård och husdjur hemma tills det att vi flyttade.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jack,

    NB, Naturbruksprogrammet - erbjuds i Sverige på de här gymnasieskolorna. NB har flera inriktningar & det är ofta inte alla inriktningar som erbjuds på varje gymnasieskola, utan endast några eller ibland bara en inriktning. Läs gärna om inriktningar på NB:

    info om inriktning djur >>
    info om inriktning lantbruk >>
    Info om inriktning skog >>
    info om inritkning trädgård >>

    yrkesprogrammen, däribland NB erbjuds inte på distans.
    På NB kan unika utbildningar som ofta finns på en enda gymnasieskola i Sverige finnas, till ex. på Marina-läroverket erbjuds Särskild variant Marinbiologi.
    Naturbruksgymnasier utanför stora städer kan ofta erbjuda bo på Internat (elevboende). Var du bor fram tills du fyller 18 år, är det dina vårdnadshavare som bestämmer. Från 18 år får du själv bestämma var du bor (så är det i alla fall i Sverige... vet inte var du är folkbokförd, alltså om du även är folkbokförd i Sverige; antar att du är svensk medborgare - vilket kan spela roll vad gäller dina rättigheter även vad gäller studier, boende och rätt till studiehjälp ... så i ditt fall kanske det är annorlunda...).
    I Sverige är det så att fram till det året som ungdomen fyller 19 år har hen rätt att söka gill gymnasiet, och senare är det Komvux (kommunal vuxenutbildning) som gäller.
    Antar att du kan/får söka till hösten 2020. Vet inte när du fyller 18 år. Bra att ha sina vårdnadshavare "med på tåget", annars blir det svårt, även efter du fyller 18 år (för att oftast har inte ungdomar ekonomiska förutsättningar att bekosta boende och alla omkostnader själva, utan vårdnadshavarnas hjälp).
    ****
    Se en lista på gymnasieskolorna i Sverige som, enligt våra uppgifter, kommer erbjuda inritkning Skog på NB från hösten 2020: gymnasieguiden.se/gymnasium?NB-skog-2020

    Du får annars gärna uppge om vilken eller vilka inriktningar på NB som du är intresserad av och i vilken eller vilka delar av Sverige; det är också lätt att själv på www.gymnasieguiden.se hitta (sortera ut) gymnasieskolorna som erbjuder vissa program och inriktningar.