Hej,
    jag råder dig söka via gymnasieantagningen, till år1  på samma program men på andra gymnasieskolor. Om du blir antagen (du konkurrerar om plats med dina grundskolebetyg), och kan uppvisa godkända betyg från årskurs 1, borde du bli uppflyttad till år2.
    Att byta på annat sätt kan inte garanteras. Även om ledig plats finns, kan skolan/rektorn vägra ta in dig för att det är inte elevens rättighet att bli antagen på annat sätt än genom konkurrens om plats, via gymnasieantagningen.