Filip
    Jag har nu gått ett halv år på Estetik och media linjen och jag tycker inte att linjen passar mig. Jag trivs inte på linjen vilket leder till att jag även har ganska hög frånvaro.
    När jag sökte gymnasium och linje under vårterminen ville jag helst gå på en Teknik linje, men mina poäng(230) räckte inte till, pga att jag studerande hemifrån under vårterminen för att jag hade problem med ångest och stress.

    Jag vill hur som helst byta linje och gymnasium. Jag kan tänka mig byta till en Teknik, Sam eller Natur linje. Jag vet att dessa linjer kräver ganska mycket studerande med det är jag villig att göra. Kan jag byta gymnasie linje detta år(åk1) eller är det försent? Finns det något gymnasium med linjerna Teknik, Natur med antagningspoängen ca 230?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Filip!

    Jag tror att det är för sent att byta nu, när vi redan är i februari, dvs mer än halva första året har gått. Men det är rektor på den skola /eller program/ som får ge svar. Jag tror inte du ska få byta nu, men du kan definitivt fråga och vi håller tummarna!

    Vad jag tror är ett realistiskt alternativ - att du söker om till åk1 till hösten 2016. Om hur många betygspoäng som kommer att krävas, är det ingen som vet. Den eleven med högst betyg/meritvärde blir antagen först, eleven med näst högst betyg/meritvärde blir antagen därefter osv.. Tills att den sista platsen är tillsatt. Det innebär att om en utbildning har 30 platser så blir antagningsgränsen det meritvärdet som den ”30e eleven” hade i betyg. Den "siffran" varierar från år till år och kan inte tas fram på förhand.

    Hur många betygspoäng som krävs för att komma in på en viss gymnasieskola och program, bestäms, alltså, inte på förhand!

    Man kan därför inte med säkerhet veta exakt hur höga betyg/meritvärde som kommer att ge plats på en viss gymnasieutbildning. Att antagningsgränsen varierar från år till år beror på olika faktorer, bland annat hur många som söker, vilka betyg eleverna som söker har, hur populär skolan är och hur många elever som tas in på programmet och skolan.

    Att titta på antagningsstatistik från föregående år ger en fingervisning och kan i viss mån vara vägledande. Det som rekommenderas är att söka till många olika utbildningar för att öka sina chanser.

    Du kan också undersöka om du kan göra några Prövningar i grundskolekurser för att höja dina grundskolebetyg. Varje prövning kostar 500 kr.

    Du kan också gå prata med kurator om att skola skulle hjälpa dig genom att be att du prövas i "fri kvot" (här tänker jag på att du var sjuk under vårterminen i åk9 och läste på egen hand, inte kunde gå i skola). Om du har läkarintyg och om kurator ställer sig bakom ditt förslag, kanske kan skola skriva Ansökan om att bli prövad i "fri kvot". Det kan du inte göra på egen hand. Du kan dock fråga på Antagningskansliet vad som gäller i fall du inte läser på grundskola längre... för att det "vanliga" är att det är rektor på grundskola tillsammans med kurator, speciallärare och klasslärare/mentor & också skolsköterska kan vara engagerad i det, som lämnar in "fri kvots" ansökan åt en elev.

    Om den blir godkänd, kan du i så fall få mer eller mindre "reserverad plats för dig på ett visst program". Det finns inga garantier på att du kan få plats på det sättet, men om du vill undersöka frågan - tänkte jag att du har ändå rätt att få den information, att sådan möjlighet finns (i alla fall teoretiskt sett).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Önskar dig lycka till & lovar att hålla tummarna för dig!

    Julia Syv