Linn
    Hej! Jag ska snart börja andra året på gymnasiet i Härnösand. Jag har då läst Humanistiska programmet. Är det möjligt att byta till ett annat gymnasium i Umeå (annan kommun) och även byta linje till Samhällsvetenskap?
    • Milla : Har jag förstått dig rätt att du inte vill stanna på samma gymnasieskola? t.ex om det skulle vara möjligt att byta till Samhällsvet.programmet på din egen gymnasieskola?
    • Julia : Vi fick svar från rektor på Thoren Business School i Umeå har plats på Samhällsvetenskapsprogrammet. Jag skriver ett nytt svar till dig nu. :)

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,

    Humanistiska programmet är inte så olika Samhällsvetenskapsprogrammet att det skulle vara omöjligt att hoppa över - så som du vill. Dock är inte byta program elevens rättighet. Beslutet fattas av rektor på den "mottagande skolan".

    För det första, så måste ledig plats finnas och sedan, även om ledig plats finns - är det ändå rektor som fattar beslut att ta in en ny elev i åk2 eller inte.

    När man kontaktar rektor på en skola dit man vill byta - brukar rektor ställa följande frågor:

    1. vilka betyg fick du i åk1?

    2. varför vill du byta skola och/eller program?

    och sedan brukar rektor bjuda på ett samtal - och först efter det kan man få svar om det går att byta eller ej.

    Men i fall ingen ledig plats finns, då blir det Nej direkt. Jag kan undersöka frågan var i Umeå som det ev finns plats på SA, om du vill.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Alla gymnasieskolor i Västerbottens län som erbjuder SA, kan du se här>> och de som finns i Umeå - här>>

    Är det bara Umeå du vill läsa i eller kan du tänka dig någon annan ort (i andra hand)?

    Nu är det semestetider och rektorerna (i alla fall många av dem) är på semester. Det kan därför tänkas att man kan få svar tidigast 8 augusti och kanske inte ens tidigare än 15 aug., när den rektor som ansvarar för SA kommer från semester.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,

    Vi fick idag svar att har ev plats på Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Du kan läsa information om den skolan på www.gymnasieguiden.se - och här>> är direktlänk till skolans presentation. Rektor önskar få se din Studieplan - för att se hur man löser eventuella saknade kurser. Jag vill därför be dig kontakta rektorn via mail eller telefon:

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    nu fick vi svar från Midgårdsskolan>> att de också har plats på Samhällsvetenskapsprogrammet /på två olika inriktningar/. SYV på skolan skulle behöva se din studieplan (vilka kurser du redan har avklarat). Detta för att se om det skulle gå att göra en studieplanering - du måste ju kunna få en rimlig chans att uppnå kraven för examensbevis>>

    Du kan ta kontakt med SYV på Midgårdsskolan, om du är intresserad av att byta till den skolan. :)

    Bästa hälsningar

    ANNA