Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Fredrik!
    Normalt sett, läser man inriktning på SA från åk2 och gör det definitiva valet av inriktning under åk1.
    Det är bra att kontrollera att det inte är något speciellt på just den skolan dit du söker i första hand.

    Jag antar att skolan erbjuder flera inriktningar på SA /för att det annars finns skolor som erbjuder en inriktning bara och då kan man inte välja/.
    Vanligtvis funkar det så att man söker till SA (programmet) och inriktning ÖNSKAR MAN och ofta är det också FRIVILLIGT att önska inriktning när man söker till åk1 (det för skolans planering så att skola kan anställa behöriga lärare mm.). Så BRUKAR det vara. Men är du osäker, är det bra att kontrollera det. De personer som definitivt borde kunna svara på den frågan är: SYV på din skola, SYV på den gymnasieskola dit du söker och personal på antagningskansliet. Kontaktuppgifter till Antagningskansliet för Umeå får du här http://antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-for-vasterbottens-lan/

    Annars så är det så att inriktning på SA utgör en liten del av programmet och inte på något sätt är avgörande för möjlighet att få jobb efter gymnasiet eller för behörighet till vidare studier.

    Jag rekommenderar att du tittar på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf Programplan för SA.

    Du ser då att det är ev möjligt att "läsa två inriktningar på SA samtidigt": genom att välja kurser "i den andra inriktningen" som Programfördjupande och/eller inom Individuellt val, 200 poäng.

    Jag tror, alltså, inte du behöver oroa dig för inriktningsval nu. Men vill du vara 100% säker - fråga SYV på din skola, SYV på den gymnasieskola dit du söker och/eller kontakta Antagningskansliet.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret! Jag hade tänkt byta från beteendevetenskap till medier, information och kommunikation. När man börjar på skolan kommer man 'konfirmera' sitt val eller förstod jag fel?
    • Anna : Vanligtvis får elever på Samhällsvetenskapsprogrammet lämna in sina önskemål om inriktning i mitten av åk1 (t.ex. under november - februari) men det är bara just ett ÖNSKEMÅL. Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Om det på den skolan dit du kommer in finns flera inriktningar, som läses från åk2, lämnar alla elever under åk1 sina ÖNSKEMÅL om inriktningen och sedan kan det hända olika saker: i fall en ojämn fördelning visar sig (t.ex. många som önskar en inriktning och väldigt få - en annan) kan rektor besluta att de elever som har bästa betyg i åk1 får gå den inriktning de önskar och de som har lite lägre betyg - får gå den inriktning som blir "över", där det finns tomma platser - det blir intern/lokal konkurrens på skolan om platser på den attraktiva inriktningen. Att "välja inriktning" = önska inriktning, inte att få gå den. Skolorna försöker tillgodose elevernas önskemål men det inte alltid går.

    Önskar dig allt väl!
    ANNA