William
    Hej!

    Mitt namn är William och jag går andra terminen första året på Hotell och Restaurangprogrammet. Jag vill byta linje men min SYV säger att det bara går att byta till ett annat restaurangprogramm och ingen annan linje och jag vill verkligen inte gå om ettan i höst 2015 med 99orna. Kan jag verkligen inte byta nu? Är det försent eller kan jag plugga upp dom ämnena som jag måste ta igen?

    MVH
    William Söderling

    Jag funderar på media,ekonomi eller samhälle.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej William,
    din SYV har - till 99% - rätt.
    Egentligen är det upp till Rektor på det "mottagande programmet" - så du kan kontakta rektorer på Ekonomi, Samhällsvetenskapsprogrammet och på alla andra gymnasiala utbildningar dit du kan tänka dig att byta.
    Rektors beslut beror på
    1. om det finns plats i åk1 på utbildningen
    2. OM DET FINNS PLATS, tittar Rektor på hur mycket du har missat och vilket program du går idag och bedömer om resurser finns på skolan att hjälpa dig att komma ikapp /lärarkapacitet för att ge dig extra undervisning & handledning; förbereda retroaktiva prov för dig mm./
    Chansen att du skall få byta nu bedömer jag som väldigt liten. Plats kan finnas på olika utbildningar men det har gått lång tid och du läste andra kurser än dem, som läses på EK, SA mm.
    Det tar mycket tid av lärarna att hjälpa en elev att komma ikapp. Även om du skulle läsa på egen hand, behöver dina inhämtade kunskaper kontrolleras, betyg på delprov sättas - och det är mycket arbete. Det är ganska osannolikt att någon rektor tycker att resurser finns att ge dig all denna hjälp som du behöver och har rätt till (i fall du blir antagen).
    Det finns fördelar i att söka om - till nästa års antagning: du slipper stressa dig och riskera din hälsa och offra all din fritid på att läsa ikapp; du blir ett år äldre och vet ännu bättre vad du vill; du läser om en del av kurser och kan få ännu högre betyg. Du blir inte ensam /är jag ganska säker på/ som är ett år äldre än resten av klassen. Det finns elever som är 2 och t o m 3 år äldre än resten av klassen i så gott som varje gymnasieklass (på grund av programbyte, flytt till en annan stad; att man kom till Sverige när man var 14 år och läste Svenska i ett eller 2 år och "kom efter" av den anledningen). Även om du blir ensam i klassen med att vara äldre än resten - vad gör det? Det är bara bra, tycker jag. Du blir ett helt år mognare och klokare än de andra.

    Sammanfattning: tänk på fördelar i att söka om till åk1;
    i fall du vill försöka byta nu, kontakta alla rektorer på alla de utbildningar dit du kan tänka dig att byta, men jag bedömer chansen som väldigt liten och glöm inte att få dina vårdnadshavares samtycke /du är ännu inte myndig/.

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte