Mandreja
    Hej! Jag har kommit in på rytmus i borlänge, men jag har flyttat och undrar om man nu kan “byta” till rytmus i Örebro? Mitt meritvärde är över medianen i Örebro men det är 10 reserver. Jag har sökt till ib i Örebro men har ångrat mig. Kan jag lösa detta på något sätt????

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mandreja,
    du ställer en fråga som vi på Fråga SYV Tyvärr inte kan svara på. Olika antagningskansliet gör på olika sätt. Å ena sidan, så söker du (ändrar ditt val) mycket sent - och bör i så fall ställas i Reservkön bakom alla andra som sökte i tid, oavsett dina betyg, som är högre än de betyg som elever i Reservkön har.
    Å andra sidan, om du har flyttat och när du sökte till Rytmus i Borlänge, så visste du kanske att du ska bo i Örebro när gymnasiet börjar för dig + att du har faktiskt kommit in på en "motsvarande" utbildning på en "systerskola" i en annan stad.
    I detta fallet kan man tänka Olika... - man skulle kunna argumentera både för att du ska ställas som reserv nr.1 till Rytmus i Örebro och för att du ska ställas sist i kön... beroende på vem man frågar.
    Det är mycket möjligt att gymnasieantagningen-i-Örebro-län har "lokala regler" om hur de hanterar sådana situationer. De som kan svara på den frågan är Gymnasieantagningen i Örebro län.

    Länktips - antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-i-orebro-lan.