Allan
    Jag går ekonomi första året och har ångrat mig, jag ska snart börja tvåan och vill inte gå kvar på samma gymnasium och jag vill byta program. Jag vill byta från ekonomi till naturvetenskap och ämnena som skiljer sig är att jag läser matte 1b medans naturvetenskap har läst matte 1b och c + att naturvetenskap har läst fysik och det har inte jag. Finns det någon möjlighet att jag börjar i tvåan på det gymnasiet på natur programmet utan att gå i ettan.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Allan!

    Tyvärr så tror inte jag det är möjligt att byta från Ekonomi>> till Naturvetenskapsprogrammet>> utan att behöva gå om åk1.

    Det är upp till rektor på den "mottagande" gymnasieskola att svara på din fråga, men jag tror inte du får ett positivt svar.

    För det första, så måste plats (ledig plats i klassen) finnas. Men även om ledig plats finns på den skolan som du vill läsa på, så tror inte jag du blir antagen till åk2. Du skriver själv att du inte läste Fysik och du läste "fel" spår i matte (på NA läser man det avancerade c-spåret och man läser mattekurserna i mycket högre takt än på Ekonomiprogrammet).

    Det är inte förbjudet för den "mottagande" skolan att hjälpa dig att läsa ikapp, men det är väldigt sällan skolorna gör det. Orsaken är den att det krävs mycket resurser - handledning och separata prov, dvs det går åt mycket lärartid och det blir dyrt för skolan. Dessutom vet man inte på förhand om du kommer att lyckas och få de godkända betygen som du måste få, innan du kan "hoppa in" i alla de "vanliga kurser" i din nya klass. Det blir med den en ganska dyr chansning för skolan och eftersom det inte är en rättighet att byta skola och program, så säger skolorna nästan alltid Nej till det.

    Du får fråga & vi hoppas och håller tummarna men jag tror chansen är mycket liten. Det jag råder dig att göra är att söka om till åk1 nu, under Omvalsperioden.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig att fatta bra beslut!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare