Jazzo
    Jag har hittat en skola jag gillar och det är Norra Real, men de har inte intagning HT15 för Humanistiska språk :(
    Jag tänkte att jag kanske börjar i en skola och läser antingen Sam beteende eller Hum språk och sedan efter första ring så byter jag till Norra Real, är det en bra idé? Vi säger att det finns plats och/eller att jag är den första som skickar min intresseanmälan, kommer det vara en svår process? Kommer jag ångra mig?
    Jag vill verkligen gå på Norra Real~ :'(
    Tack i förhand~ <3

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Jazzo!
    Så bra att du hittade en skola som du gillar väldigt mycket!
    Och utifrån din fråga förstår jag att du vill gå Humanistiska programmet, inriktning språk men http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/norra-real kommer inte att ta in på den inriktningen till nästa år - och du vill därför gå på en annan skola & byta till Norra Real senare.
    Och just detta förstår inte jag riktigt...
    Det är någonting som du inte uppger i din fråga... eller så tänker jag kanske fel.
    Jag tänker så här: inriktning läser man på HU från åk2. Så om du går Språk eller Kultur på HU under första året spelar ingen roll för de läser exakt samma kurser.
    För det andra - så om du vill gå just inriktning Språk då kan inte du byta till den inriktningen till Norra Real för att dina jämnåriga kommer inte att läsa Språk på Norra Real för att det blir inte någon intag på den utbildningen. Till vilken utbildning planerar du att byta? Det är det som jag inte riktigt kan få klart för mig.
    Ännu en sak vill jag påpeka: inriktning Språk består av 4 kurser: Latin - språk och kultur, 100 poäng + 300 poäng moderna språk. Både Latin och Moderna språk får man läsa som programfördjupande på Humanistiska programmet. Det är 300 p. programfördjupningar och du "missar" i så fall en 100 poängs kurs (det en en 25-te del av utbildningen, dvs 4 %) men om du ansöker om att få läsa en utökad kurs, kan du läsa de här 100 poängen Moderna språk, då missar du inget alls och kommer att ha 2600 poäng i din gymnasieexamen i stället för 2500 p.
    Mitt råd att du söker till din favorit skola HU och går inriktning Kultur - eftersom du kan få nästan exakt samma utbildning som du kan få på inriktningen språk på HU.
    Vänligen
    Peter SYV