Hazal

    Hej, jag har funderat på detta länge och tagit beslutet om att vilja byta gymnasieskola men är osäker på om jag kan göra det, vilket är det jag undrar över. Jag läser ekonomi och har valt inriktning juridik inför tvåan, eftersom det bara är första året och min inriktning är registrerad so juridik anser jag att det inte vore ett vidare problem att byta skola förutom att jag behöver plugga och hinna efter det de har gått igenom ifall jag har missat det. Vad jag vet om så ligger jag godkänt i alla ämnena och borde inte ha någonting som fattas, eftersom jag genomgick en operation i september 2020 och blev sjukskriven en hel månad vilket gjorde så jag missade en del sen fick problem efter vi övergick till distans med vissa program vi använde för prov (Inspera) Finns det möjlighet för mig att byta skola då med samma linje och inriktning kvar? Och ifall det går, vart hur och vilka ska jag kontakta och meddela?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hazal! Mitt råd är att du lägger in ansökan via gymnasieantagningen (senast sista dagen i omvalsperioden) och söker "som vanligt" till år1 på den gymnasieskola som du vill läsa på. Sedan om du blir antagen (du konkurrerar med dina grundskolebetyg om gymnasieplats), och kan uppvisa godkända betyg från år1, borde du bli uppflyttad till år2. Att byta på andra sätt är mycket osäkert och kan absolut inte garanteras och du kan dessutom både lägga in ansökan via gymnasieantagningen och även försöka byta på "andra sätt" alltså direkt in i år2 men du måste först få godkända betyg från år1 och det får du tidigast i slutet av maj, och det är i så fall då som du ska börja leta om någon skola har ledig plats (situationen med platser förändras) men "problemet" är att "bara för att" en skola har en ledig plats innebär tyvärr inte per automatik att rektorn tar in dig som elev på skolan.
    Listan på gymnasieskolorna som erbjuder EK/juridik hittar du på gymnasieguiden.se/gymnasium?EK-juridik

    • : Behöver jag då gå med 2005 klassen eller kan jag fortfarande gå med de i 2004?
    • Anna : om du blir antagen (du konkurrerar med dina grundskolebetyg om gymnasieplats), och kan uppvisa godkända betyg från år1, borde du bli uppflyttad till år2, men det kan vi inte garantera att det blir så - chansen finns, men sedan är det rektors beslut som gäller.