Marika
    Hej jag går första året på det samhällsvetenskapliga programet i lindesberg. Jag är inte alls nöjd med klassen, lärarna eller skolan och skulle gärna vilja byta skola. Jag vill helst inte behöva gå om hela ettan för att byta skola men att gå på samma program. Finns det en möjlighet att man kan byta skola men fortsätta på samma program utan att behöva gå om ett år? Finns det någon eller några skolor i Örebro som har plats att ta emot en elev i en samhällsklass nästa år så jg får gå med tvåorna i den klassen istället för att behöva gå om! Tacksam för svar / missnöjd tjej som behöver hjälp!?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marika!

    Om man byter skola (men ej program) så fortsätter man läsa, dvs inte går om ett år. Det är alltså helt OK att bara "fortsätta". Varför skulle du gå om och läsa samma kurser som du redan har läst och har godkända betyg i?

    Den viktigaste frågan är: finns det platser? Och det kan inte vi på Fråga SYV svara på. Det gäller att kontakta rektorer på SA på de skolorna dit du vill byta och fråga. Situationen kan ändras snabbt. t.ex. så har de plats nu, men 5 min senare får de besked om att en familj flyttar till Örebro & en elev som gick på SA i en annan stad, behöver plats i åk2 på SA och så blir den platsen utlovad till den eleven (elever som flyttar med sina familjer till en ny stad - har företräde för att de kan ju inte pendla till sin gamla skola - om den ligger t.ex. 50 mil bort). Å andra sidan, kan rektor "vilken sekund som helst" få besked att en elev slutar på skolan (flytt, sjukdom, byte av skola eller program, fick jobb och vill ta ett sabbatsår mm. - det finns olika orsaker till varför elever slutar på gymnasiet).

    Antal lediga platser är, alltså, inte konstant - det kan ändras snabbt. Mitt råd är, alltså, att du kontaktar alla de skolorna som du kan tänka vilja läsa på och i fall du får svar att alla platser är upptagna, t.ex. - så ber du skolan att spara dina kontaktuppgifter & kontakta dig i fall situationen ändras och de får en ledig plats.

    Nu vet jag ej på vilken skola du går. Du kan se alla skolor som har SA i Örebro län på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=9&orientation=&vocation=&variant=&county=%C3%96rebro+l%C3%A4n&order=school jag hittade 14 skolor. Vissa erbjuder flera inriktningar på SA - det där med inriktning, vet jag ej hur viktigt det är för dig.

    Mitt råd är att du kontaktar alla de skolor som du kan tänka dig att läsa på - alla samtidigt och inte väntar på svar från en skola. Rektorer är oftast väldigt upptagna och det kan dröja ett par veckor innan du får svar. Det så är smidigast - att du skriver text som du bara klistrar in i mailet till flera skolor. Sen om du får ett positivt svar från flera skolor, kan du i så fall välja sen - vart du byter.

    Förslag på text i ditt mail (justera efter egen smak):
    "Hej!
    Jag läser åk1 på Samhällsvetenskapsprogrammet på en skola i Örebro. Jag vill byta skola men ej program. Jag undrar därför om ni har plats på SA till åk2.
    Ni kan kontakta mig på tel.nr 07x- xx xx xxx
    eller epost: [email protected]
    Tacksam för ett snabbt svar!
    Marika"

    Du behöver inte säga på din nuvarande skola att du vill byta. Du kan meddela skolan, när det blir klart att du får byta. Däremot behöver du få vårdnadshavarens samtycke (du är ju inte myndig än). Så kanske det är en bra idé att börja med att prata med dina föräldrar. Du måste få dem med "på noterna" för att bytet skulle bli av.

    Önskar dig stort lycka till!
    Med vänlig hälsning
    Mikael