Alva
    Jag har gått lärlingsutbildning vård och omsorg nu hela 1an, och undrar nu om jag möjligtvis skulle kunna byta till skolförlagd vård och omsorg i årskurs 2 utan att behöva gå om ett helt år. Eftersom vi läser samma kurser, borde det väl gå att hoppa direkt in i 2an? Jag ska alltså inte byta skola, utan bara program.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alva!
    Erbjuder din gymnasieskola möjlighet att läsa VO-programmet som icke-lärling? I så fall ser jag inga hinder att du skulle kunna efter första året som lärling läsa år2 och 3 i bunden form. "Lärling" är inte ett speciellt program. Programmet är VO. Lärling är en studieform och enligt vad jag vet kan man läsa ett eller 2 år som lärling och 1 eller 2 år som icke-lärling inom samma program; detta om din gymnasieskola erbjuder möjlighet att läsa som icke-lärling.

    Om din gymnasieskola inte kan erbjuda läsa VO på annat sätt än genom att vara gymnasial lärling, då kan du se om ngn gymnasieskola inom pendlingsavstånd för dig har ledig plats i år2 på VO. Om ledig plats finns kan rektor på den nya skolan ta in dig. Jag antar att du har godkända betyg i kurserna från år1 på VO.

    VO erbjuds i Sverige på lite över 200 gymnasieskolor. Se fullständig lista på de skolorna här.