Nina
    Hej!
    Jag vill höja mitt snitt från gymnasiebetyget (examen 2007) och vet att jag dels kan läsa till fler meritpoäng i vissa kurser då jag nu bara har 1,25 meritpoäng.
    Har läst mig till att dessa då "ingår" i snittet om jag får högt betyg och det höjer mitt snitt, men betyder det att jag kan räkna bort en kurs jag hade lägre i så att snittet fortfarande räknas på mina bästa 2500 poäng? Om jag bara lägger till poängen höjs ju snittet avsevärt mycket mindre än om jag skulle byta ut den.
    Alla kurser där jag har lägre än MVG och skulle haft möjlighet att läsa upp är Lokala kurser som inte längre finns.

    Tacksam för hjälp!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nina,
    om du har ett slutbetyg från innan år 2010 - står reglerna på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/

    det är jättetråkigt att du inte kan läsa upp de lokala kurser som ingår i Slutbetyget, och jag tycker det är rätt så orättvist att vissa kan läsa upp sina betyg och andra - inte, men så är det tyvärr.
    Personer i din situation hänvisas till att göra Högskoleprovet. Det svaret fick vi från alla de "instanser" dit vi vände oss med den frågan.
    Du får själv också kontakta både SYV i din kommun, Antagning.se, Universitets- och högskolerådet, Skolverket m.fl. Jag blir glad om någon kan tipsa om någon annan lösning än Högskoleprovet eller AU-alternativt urval. Vet du vad AU är? Kort: det är varje lärosäte som får reservera ett antal (upp till en tredje del) av platserna och göra AU (intervjuer, tester, levnadsbeskrivningar + ofta krävs det samtidigt att man även har gjort högskoleprovet) och så väljer de "mest lämpliga på andra meriter än betyg".

    Vänliga hälsningar

    Julia syv