Tina
    Hej! Jag ska börja läsa engelska 7 i trean på gymnasiet. Jag undrar om jag kan byta ut betyget i engelska 7 mot mitt betyg i modersmål och samtidigt behålla meritvärdet?

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Tina! Jag undrar om din fråga handlar om Meritpoängen eller om du tänker på medelvärde av dina gymnasiebetyg, förutom Meritpoängen? Modersmål ger inga meritpoäng. Engelska 7 ger 1,0 meritpoäng, vilket höjer Konkurrensvärde av dina gymnasiebetyg ganska mycket. Vilket program går du på gymnasiet och vilken kurs i modersmål läser du, vilket steg? Svar på de frågorna behöver jag för att ge dig ett korrekt svar på din fråga. Hälsningar Milla syv
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag läser naturvetenskapsprogrammet och ska läsa polska steg 3. Jag har redan betyg i polska steg 1 och 2. De räknas som utökade kurser, som jag skulle vilja utnyttja på något sätt. Därför undrar jag om det är möjligt att byta ut betyget i engelska 7 mot betyget i polska, samtidigt som jag behåller meritpoäng för engelskan? Jag har hört att det är svårt att nå de högsta betygen i engelska och i modersmål har jag bra betyg.
    • Liselotte : Hej Tina, förlåt att du fick vänta på svar! Jag skriver nu ett nytt svar till dig på den frågan som du ställde i din kommentar.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Tina, se programplan på Naturvetenskapsprogrammet här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NA.pdf
    Varken sig Engelska 7 eller Modersmål ingår i programplanen, förutom det att Eng.7 "kan ingå" i programfördjupningar och nämns inom Garanterat valbara kurser, dvs man måste kunna välja den - om man vill - inom individuellt val 200 poäng.

    Engelska 7 [under förutsättningen att du har ett godkänt betyg], ger dig 1.0 Meritpoäng, det gör inte Modersmål /Modersmål ger inga Meritpoäng, det vet du kanske redan/.

    Du måste ha klart för dig ang. Grundförutsättningar för att få ut Gymnasieexamen - du måste minst ha 2500 poäng, alla obligatoriska kurser måste vara med. En "utökad kurs" är ett undantag - oftast läser man den för att få behörighet till högskolestudier, din skola kan neka dig att läsa utökade kurser. Skolan är skyldig ge förutsättningar att ta ut gymnasieexamen samt erbjuda garanterat valbara kurser inom 200 p. individuellt val, men inte ge "utökade kurser". Om du läser en utökad kurs, läser du på mer än heltid.
    Meritpoäng i Engelska 7 får du bara om du får minst betyg E i den kursen. Om du vill använda dig av 1.0 Meritpoäng som Eng.7 ger, måste du "kännas vid" den kursen, dvs du kan inte låtsas som om du inte har läst den. Du kan inte välja bort en kurs men ändå få Meritpoäng för den.

    Modersmål, steg 1, 2 och 3 - jag undrar om du har de tre kurserna som Indiv.val, 200 poäng samt en utökad kurs? 200 p. är obligatoriskt att läsa inom Individ. val. En utökad kurs är det frivilligt att läsa. Om du tror att du får högre betyg i Polska 3 än genomsnittet av dina gymn.betyg, kommer den att höja Medelvärde /Jämförelsetal/ lite.

    Jag hoppas att jag har svarat på din fråga, men du kan vända dig till Studievägledare på den högskoleutb. som du vill söka efter gymnasiet och/eller till www.antagning.se (som ansvarar för Antagning till högskoleutbildningar).

    Vill också passa på och tipsa om Yrkeshögskoleutbildningar, se på www.yhguiden.se. Yrkeshögskolan är mindre känd än högskola/Universitet, vilket är mycket synd för att det finns många bra utbildningar som ger jobb.

    Bästa hälsningar! Ha en trevlig helg!
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Tina,
    jag vill komplettera de svar som du tidigare har fått från mina kollegor.

    Detta gäller ang. utökade kurser vid beräknande av jämförelsetal (konkurrens-värde) av dina gymnasiebetyg: "Betyg i utökade kurser räknas med om kursen krävs för behö
    -
    righet eller kan ge meritpoäng."
    Läs mer om det och annan nyttig info- på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gymnasiet-gy2011.pdf

    Så som jag tolkar reglerna så kommer inte Modersmål kurserna räknas med /eftersom det är dina utökade kurser/. De kommer att räknas med om de är behörighetsgivande till den utb., som du söker på eftergymnasial nivå. Däremot om Polska 1 och Polska 2 skulle vara dina kurser inom Individuellt val - då borde de räknas med, då är de inte utökade kurser.

    Läs på länken som jag skickade (ovan), det är Antagningen till högskolor/Universitet, som sammanställde info- där, jag tycker att det är, trots att det är komplicerade regler, ganska översiktligt och klart förklarat.

    Du kan också med fördel vända dig direkt till www.antagning.se, det är ju deras tolkning av reglerna som gäller, då de gör beräkningar av Jämförelsetal när du söker till en högskoleutbildning.

    Vänligen
    Julia SYV