Felicia
    Hej!

    Jag går i årskurs 2 på samhällsprogrammet inriktning media. Förutom de kurser som alla läser så läser jag även 100 poäng körsång som utökad kurs detta året. Nästa år kommer jag läsa 100 poäng utökat matte 3, 100 poäng körsång utökat (igen) och sen sång (100 poäng), ensamble (100 poäng) och eventuellt några musikämnen till, alla som utökat (så många som fungerar schemamässigt). Alla musikkurser jag läser kommer jag med största sannolikhet få högt betyg i (alltså typ A eller möjligen B), men min första fråga är om de kommer synas på mitt snittbetyg sen? För som jag har förstått det så syns bara utökade kurser om de krävs för att komma in på högskoleprogrammet sen (förutom matten som ger merit), stämmer det?
    Sen till min mer viktiga fråga. Jag har detta året läst samhällskunskap 2, vilket inte har gått så bra. Samhällskunskap 1 hade jag A i rätt igenom men nu i kurs 2 kommer jag antagligen få D eller om jag har tur C. Går det att byta ut samhällskunskap 2 mot någon av mina musikkurser? Alltså att jah lägger samhällskunskap 2 som utökad och någon av mina andra kurser som "vanlig"? På så sätt skulle jag ju kunna undvika att dra ner mitt snitt så mycket som samhällskunskap 2 skulle göra.

    Tack på förhand!

    //Felicia

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia, utan att veta om du läser SÄRSKILD VARIANT eller om du läser en "vanlig Samhällsvet.utbildning" går det inte att svara på dina frågor.

    Om du läser ett "vanligt" SA, då gäller programstruktur som finns att se bl a på Gymnasieguiden.se - SA>>> men om din skola är av skolverket beviljad att "köra" Särskild variant MUSIK; då kan man frångå den vanliga programstrukturen.

    Om du inte vet svar på den frågan, kan du uppge namn på din gymnasieskola, så kan vi kolla om din gymnasieskola fick av Skolverket beviljad Särskild variant/Musik.

    Om inte - då är det vanliga regler; och då kan man endast läsa 200 poäng "fria kurser" inom Individuellt val. Alla de resterande kurser är det reglerat vad som får läsas inom programmets 2500 poäng.

    Egentligen så ska man på förhand, innan varje kurs påbörjas att ha det klart för sig /och det bör även vara inskrivet i elevens Individuella studiplanen/ inom vilken kategori varje kurs läses. Det är alltså, inte upp till elever att själv bestämma vilka kurser som ska räknas in i deras "snitt". Dock förekommer det, oss veterligen, att man "laborerar" med "ommöbleringen" i Examensbeviset, för att ge elever högsta möjliga meritvärde - vilket inte bör förekomma, men gör det i alla fall.

    Kort och gott: du behöver hur som helst prata med SYV på din skola. Du kan inte på egen hand bestämma hur ditt examensbevis kommer att se ut.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Nej alltså det är bara helt vanlig Samed som jag läser just nu, med lite utökade kurser. Jag vet inte på rak arm om skolan är beviljad att köra särskild variant. Vad innebär det?
    • : tack för svaret, jag ska prata med min syv då och se vad som gäller på min skola:)
    • Ludmila : Om Skolverket beviljar Särskild variant, kan man läsa musik/bild/estetiska kurser i stället för Inriktningskurser. Det är några få gymnasieskolor i Sverige som av Skolverket beviljades särskild variant, det är alltså inte vanligt.
    • : Okej, men om min skola nu inte är beviljad särskild variant, finns det något annat jag kan göra? Vill inte bara sitta och acceptera att jag kommer få ett lågt betyg som drar ner mitt snitt ju... kan jag läsa någon annan kurs utökad för att "byta"? Tror egentligen att jag skulle få högre betyg i typ alla kurser..
    • Liselotte : Du kan inte göra ändringar på egen hand. Det är endast syv på din skola som kan göra dem. Du kan inte undvika ta ett samtal med syv på din skola.
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    jag förstår att du vill ha så högt meritvärde som det bara går att få. Det vill nästan alla elever. Det kan man ju absolut förstå. Man vill ju ha så bra konkurrens "läge" - så bra möjligheter inför framtida val av eftergymnasiala studier, som möjligt.

    Därför tycker jag att du ska boka tid med syv på din skola och prata om det. Vi kan komma med förslag om hur dina kurser kan "ommöbleras" inom Examensbeviset, men det är inte upp till dig eller oss här på Fråga syv att göra ändringar i din studieplan.

    Examensbeviset utfärdas med utgångspunkt i Elevens Individuella Studieplan. I studieplanen bör på förhand, proaktivt, skrivas in vilka kurser som Kommer att läsas som U-kurser, innan eleven påbörja läsa varje kurs. Och sedan - mot slutet- av åk3, utfärdas (i fall eleven uppnådde kraven för examensbevis) - Examensbevis. I annat fall får eleven Studiebevis som kan i efterhand kompletteras mot Examensbevis på komvux. Så ser reglerna ut. Om din skola är beredd att inte följa reglerna, kan inte vi svara på. Att kräva att en skola bryter mot reglerna, kan man inte göra. Vi vet, dock, att det tyvärr förekommer att skolorna "tänjer på reglerna" för att hjälpa sina elever få högre meritvärde. Det känns fel att rekommendera att du ska gå till syv och fråga om hen är beredd att bryta mot reglerna. Men det är det enda som över huvudet taget finns att göra. Svår sits! suck... :(

    Vänligen

    L.

    Liselotte