Nejtack200

    Hej. Jag går i årskurs två inom naturvetenskapliga programmet och har nyligen läst klart franska 4 och är missnöjd med mitt betyg. Det jag fundera över är att om det är möjligt för mig att helt ta bort mitt franska 4 betyg och hela den kursen, och istället i 3:an lägga till matte 5 så att jag får 1,5 meriten. Jag har även planerat att gå natur natur, så jag kommer läsa matte 4?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    alla betyg du får inom utbildningen på ditt program på gymnasiet bör finnas med i det utbildningsdokumentet du får när du slutar på gymnasiet.
    Du kan läsa matte 5 både inom programmets 2500p. och (om rektor fattar beslut om utökning av din utbildning) även utanför - alltså som U-kurs (utökat program).
    Du skriver om att du utan franska 4 kommer ha 1.5 meritpoäng. Franska 4 (godkänt betyg) ger + 1.0 meritpoäng och det kommer höja ditt meritvärde. Om du fick F i franska 4, då förstår jag att du vill ta bort den kursen och det betyget, men om du fick E eller högre betyg, då vinner du på att ha franska 4 "inom dina betyg".
    Exempel: vi säger att en elev får alla A-betygen, förutom kursen Franska 4 där hen har betyget E. Alla A-betygen ger snitt på 20.0. Har eleven, dessutom, 1.5 meritpoäng, blir meritvärde 21.5 - detta om man bortser från Franska 4. Men nu räknar vi in E i franska 4 och då blir det så här: snittbetyget blir 19.6 men + 1.0 läggs på (meritpoängen för moderna språk 4) och det medför en höjning av meritvärde på cirka + 0.6, så det nya meritvärde blir 22.1 i stället för 21.5. Det är alltså fördelaktigt att ha betygen i kurserna som ger meritpoäng, även om betyget är endast E.
    Icke-godkänt betyg, F, ger inte meritpoäng. Men om du fick F har du rätt att innan du går ut gymnasiet göra prövning och kan förhoppningsvis få ett godkänt betyg.
    Hur som helst, så kan inte eleverna på gymnasiet välja "bortse" från några kurser eller betyg. Prata gärna med Studievägledare på din skola och få det bekräftat.
    Går du ut gymnasiet med studiebevis (om du ej uppfyller kraven för examensbevis) kan du läsa mot examensbevis på komvux och i det dokumentet behöver inte moderna språk ingå, över huvudet taget (alltså, läsa moderna språk på komvux är frivilligt, oavsett vilken typ av examen man läser mot). Men tänk på att kurser som ger meritpoäng är fördelaktigt att ha, även om man endast har E i de kurserna (jag förklarade kring det i exemplet ovan).
    Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god läs på gymnasieGuiden.se/examen

    Studie- och yrkesvägledare